Et tip - at flette med motiv

Har du ligesom jeg forelsket mig i et specifikt motiv på et stykke emballage. Vil du rigtig gerne have dette motiv til at vende ud ad på din taske eller kurv. Så kig endelig med her. Flere af jer derude har i tidens løb mailet til mig om det. Derfor denne mini-vejledning!

Det er egenlig meget simpelt. Klip et par stykker papir/plastik i den størrelse, som du vil flette i. Jeg har her i vejledningen lavet stykkerne 7 centimeter x 5 centimeter. Jeg har valgt tre farver papir, for at gøre det lidt nemmere at se.

Fold de tre stykker papir/plastik som du plejer og sæt dem herefter sammen til en kæde. Læg kæden på bordet. Skraver med et tegneredskab det midterste led som vist:
Herefter piller du leddene op og klipper det skraverede område ud på det hvide led. Da ser det udfoldede led sådan ud:
Nu kan du bruge dette led til skabelon. Ellers kan du tegne det over på et stykke stift plastik. Plastikstykket kan du da bruge som skabelon. Her fortsætter jeg dog med papirsskabelonen. Nu er det bare at få ynglingsmotivet til at være inde i firkanten og herefter klippe rundt om skabelonen. Så kommer det frem når du fletter :o)
Jeg bruger selv teknikken ind imellem. Blandt andet til denne pung:

40 kommentarer:

  1. Hvor skal man klippe?

    SvarSlet
  2. Anonym - Man klipper rundt om skabelonen, når du har lagt den på plastikken med motivet i det firkantede hul.

    Hvis du tænker på hvor man skal klippe firkanten ud, så er det det skraverede område på det hvide led, som du skal klippe væk, når du har foldet leddet op igen.

    SvarSlet
  3. Tak for forklaringen. Smart måde at gøre det på. Man kan jo gemme skabelonen til en anden gang

    SvarSlet
  4. Man kan nemlig gemme skabelonen :o)

    SvarSlet
  5. Kan du mon lægge et billede ud af den lilla pung? Vil da vældig gerne se hele resultatet. :)

    SvarSlet
  6. Det kommer i ugens løb! Jeg har taget billederne, faktisk! :o)

    SvarSlet
  7. Det er en rigtig god ide - tak for nogle gode vejledninger i hvordan man fletter med sådan noget.

    Eddie

    SvarSlet
  8. Jeg har lavet flere tasker med motiv.
    Jeg har fået lavet nogle skabeloner i gennemsgtigt plexiglas i flere størrelser, og tegnet en firkant ind hvor motivet skal være.Så kan man skære efter den.

    SvarSlet
  9. meget smart:)

    -Det hører godt nok ikke under det her emne, men hvor mange penge skal man tage for en juicekarton pung?:)

    SvarSlet
  10. Orv et godt spørgsmål. Det vil jeg mene kommer an på om den er med trykknap, skruelåg eller har andre detaljer.

    SvarSlet
  11. jeg har lavet en med skruelåg, det tager ikke så lang tid at lave en, men er det for meget hvis prissen er mellem 20-40kr?

    Håber i kan besvare mit spørgsmål:)

    SvarSlet
  12. Den sag vil jeg ikke gøre mig til dommer i. Men min mening er, at den ikke bør koste mere end det, idet de nemlig ikke tager så lang tid at lave.

    SvarSlet
  13. Jeg vil gerne vide sådan ca hvor mange led man skal bruge til en taske på f.eks 30x40 cm ?? Med færdig ledstørrelse på ca 3 cm (altså hvor den synlige firkant er ca 3 cm)
    Og tusind varme tak for en forståelig vejledning, som får selv en gammel kone som mig til at overveje at forsøge sig udi denne nymodens kreative nørkleri :D
    (måske man snart selv skulle oprette sig herinde, for man støder da godt nok på de fedeste blogs )
    Venligst
    Zanne

    SvarSlet
  14. Anonym - Jeg bliver dig simpelthen et præcist svar skyldig. Men mit bud er omkring 20 - 26 led per ring. Med tern på 3 centimeter x 3 centimeter går det hurtigere med at flette, idet leddene er så store. Så overdrevet mange led tror jeg ikke der skal til.

    Men jeg vil gerne lige give dig et råd. Jo større tern du fletter i, jo længere bliver der mellem stingene du syr lynlåsen fast med. Derfor kan det med så store tern være svært at sy lynlåsen godt og ikke mindst pænt fast. Det er slet ikke umuligt, det kan bare godt kræve et par forsøg før det lykkes :o)

    Tak for rosen og håber du kan bruge mit svar til bare lidt!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

      Slet
  15. Tusind tak for svar - jeg kan godt se det med lynlåsen, men jeg vil se om jeg mon ikke kan finde ud af at på lavet tasken med foer, og så er det jo ikke noget problem med det. Så kan man vel iogforsig lave 10 cm firkanter?? :)
    Jegglæder mig ihvertfald til at finde ud af om jeg kan dette. Tak igen, for den meget udførlige og letlæselige vejledning *hjerte*
    (p.s: hvad betyder DYI??)
    Bedste hilsner
    Zanne

    SvarSlet
  16. Vi har også lavet en sådan skabelon men jeg syntes sommetider jeg - alligevel - har problemer med at få motivet "rigtig" frem. Sommetider må vi flette leddene sammen på den forkeret led for at det kommer frem på den rigtige side. Er der forskel på om det udklippede hul lægges til højre eller venstre - ind mod sig selv eller væk fra sig selv ??

    hilsen Janne og Maja

    SvarSlet
  17. Hej Jane. Jeg plejer at sige, at man godt må flette leddene sammen på den forkerte led, når man fletter med motiver. Der sker jo intet ved, at man fletter på den forkerte led. Det kan bare være lidt sværere at ramme rigtigt ind i leddene.

    SvarSlet
  18. hej - tak for en fantastisk vejledning og nogle gode ideer ;)

    Det kan godt være at det er mig der er blind - men kan ikke finde skabelonen for de der karton punge?

    SvarSlet
  19. Hej Malene - tak for din kommentar. Der hvor skabelonen står omtalt, er teksten fed. Trykker du her, kommer du videre til skabelonen. Der er et link gemt i teksten ;o)

    Ellers kan du finde skabelonen her: http://familyfun.go.com/assets/cms/pdf/crafts/CartonWallet.pdf

    SvarSlet
  20. Hvis man nu vil lave en pung som din den lilla, men med motiv i alle felterne, har du så en idé om hvor mange billeder man skal bruge for eller retter sagt, ved du hvor mange felter der er synlige?

    Hilsen Trine

    SvarSlet
  21. Hej Trine. På hvert led er en firkant med motiv som vender udad. Du skal altså have et motiv på hver stykke plastik du klipper. Så det kommer an på hvor stor du laver tasken.

    Fletter du en taske af 6 ringe, som hver består af 40 led, skal du bruge 6 x 40 motiver = 240 motiver. Giver det mening?

    SvarSlet
  22. Tak for en fed side :) jeg mangler bar en lille guide til hvordan man fletter hjerter i sin pung..
    jeg vil prøve at lave de der små punge så har valgt den der 5 * 11 cm til leddene, men ved heller ik helt hvor mange ringe eller hvor mange led jeg skal putte i en ring :)

    Håber i kan hjælpe :)
    Michaela

    SvarSlet
  23. Hvor er det en fantastisk guide du har lavet - den skal helt sikkert afprøves! :o)
    Når du fletter med avispapir, taper du så kun forsiden eller både for og bagside så tasken også holder til slid indvendigt?

    På forhånd tak.
    Karina.

    SvarSlet
  24. Hej Karina. Dejligt at høre at du kan lide hvad du ser. Når jeg fletter med avispapir, taper jeg kun forsiden. Jeg taper papirstykkerne før jeg folder dem. Når du så fletter leddene vil begge sider af leddet automatisk være med tape på. På den måde er tasken slidstærk både indvendigt og udvendigt :o)

    SvarSlet
  25. Tak for det hurtige svar - jeg må i gang med det samme :o)

    Karina.

    SvarSlet
  26. Denne blog er simpelthen vidunderlig når man er nybegynder inden for det med at flette tasker. Jeg er selv lige startet og har gjort rigtig god brug af dine vejledninger. De er bare super.
    Hilsen Joan

    SvarSlet
  27. Hejsa :o)
    Jeg har selv været igang med at flette tasker et stykke tid, og følger jævnligt med herinde for beundre dit arbejde. Jeg kan se at du laver nogle tasker der er brede i bunden. Jeg har ikke kunne lure hvordan du fletter dem sammen for at få den brede.....kunne rigtig godt tænke mig at lære det, hvis du deler ud af din kreativitetsviden :-p

    SvarSlet
  28. Dejligt at høre, Joan, at du har kunne bruge mine vejledninger og skriverier :o)

    Anonyme - jeg har for længe siden lagt en vejledning ud om det samme: http://genbrugblirguld.blogspot.com/2011/03/diy-flettet-taske-med-flad-bund.html

    SvarSlet
  29. Hejsa...
    Sikke en dejlig inspirerende side.Jeg har i noget tid lavet punge i flet og er igang med et penalhus til min datter... Jeg har prøvet at lure af hvordan du har lavet din men endte med en alm. Er det noget som du måske ville lave en vejledning til :o)

    SvarSlet
  30. hej, smart måde, men skal man så lime billedet bag hullet. Eller hvordan sætte man billedet på?

    SvarSlet
  31. Når du har motivet i hullet på skabelonen, skal du bare klippe rundt om hele skabelonen. Så sidder motivet hvor det skal, så det kommer frem når du folder ledet.

    Ikke noget klippe klistre her ;o)

    SvarSlet
  32. Hej Helene :-)

    Først en kæmpe stor tak og ros for dine DIY'er :-D. Jeg bruger dem flittigt, når jeg skal flette og ikk lige kan huske hvordan man gør eller hvis jeg ikk ved det *SS*

    Lige et spørgsmål : Hvordan skal jeg flette, når jeg har fundet et motiv fra nettet af ? Feks hvis jeg nu vil lave en pung med kattemotiver på ?? Jeg er med på, at jeg jo skal kopiere motiverne til min pc og printe dem ud. Men så er problemet jo bare, at jeg jo ikk kan printe ud, så det lige passer med den str jeg evt vil flette med.
    Har du en idé ??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du sætter motivet ind i word, kan du jo bede den om at vise 100%. Så optræder alt jo i den størrelse, som det vil få når du printer ud!? Tænker jeg :o)

      Slet
  33. Hvor mange skal man klippe?

    SvarSlet
    Svar
    1. Så mange du vil bruge til dit flette-projekt :-)

      Slet