DIY: Flettet taske med flad bund

LÆS VENLIGST FØRST: Rigtig mange af jer derude har spurgt til tasker med flade bunde. Disse kan laves på mange måder, rigtig mange måder. Nogle fører til, at et led sidder og stritter indvendigt i tasken, hvilket jeg personligt ikke bryder mig om, idet jeg synes at produktet ser ufærdigt ud. Derfor har jeg forsøgt mig med denne metode. Metoden fungerer godt med materiale i tynd eller mellem tykkelse som Pingvinposer, Hariboposer, chipsposer og andre lignende materialer. Bliver materialerne alt for tykt som eksempelvis kaffeposer, bliver syningen tydelig i bunden.

Vejledningen her er tiltænkt de læsere, som har flettet både kurve og tasker før, eller dem der har læst både kurve-DIY'en (klik) og taske-DIY'en (klik) rigtig grundigt igennem. Derfor er bestemte basale flette-begreber ikke beskrevet i denne vejledning. I stedet har jeg valgt at henvise til forklaringer af begreberne i mine tidligere vejledninger. Her kan du altså finde hjælp, hvis du ikke forstår en bestemt del herunder :o)

Bunden: 

Nedenfor ses en flettet kæde. Kædens længde er som udgangspunkt også bundens længde og dermed også taskens længde. Der er dog en undtagelse, som forklares længere nede. I dette tilfælde har jeg valgt, at bunden på tasken skal være så lang som kæden nedenfor.


Kædens ende ser således ud:


Hvis jeg bare skulle flette videre på kæden, ville jeg sætte et nyt led ind i det yderste guldled. Dette ville jeg gøre ved at sætte det ind i pilens retning:



Men jeg vil jo IKKE flette kæden videre, men i stedet lave en bund. Derfor sætter jeg ikke det nye led i som vist ovenfor. I stedet sætter jeg det i fra den anden side som vist nedenfor. Det nye led med den blå cirkel på sættes ind i kæden i pilens retning:




Når det nye led er hevet helt igennem guldleddet, ser kæden sådan ud:



Herefter sættes der endnu et led på kæden. Det nye led skubbes i pilens retning ind i det yderste blå led. Når leddet er skubbet helt ind, ser det således ud:


Herefter sættes endnu et led i. Igen i pilens retning:



De sidst indsatte led lapper ind over tidligere indsatte led. Dette er meningen og ikke en fejl! Når leddet er hevet helt igennem ser det således ud:


På samme måde forsættes der indtil de to sammenhængende kæder er lige lange:

Får at få afsluttet bunden, skal de to ender med blå cirkler på kædes sammen:





De to ender kædes sammen på samme måde, som to ender af en kæde lukkes til en ring. Du kan se hvordan i taske-DIY'en under punktet "SÅDAN LUKKES KÆDEN TIL EN RING". Nedenfor er også et par billeder som viser hvordan:

Et nyt led sættes i (igen i pilens retning):

Når leddet er trukket helt igennem, ser det således ud:


Enderne på det sidste led foldes ud:


De to ender foldes ind i det mørke yderste led og foldes tilbage ind i det blå led:




Det samme gøres med ende nummer to:


Herefter ser bunden næsten ud som nedenfor. Eneste valgfrie detalje er, at man ved de tern hvor der nu er to lag flet oven på hinanden, kan sørge for, at flet-lagene skiftevis ligger oven på og neden under hinanden, som det er vist nedenfor:

Når dette er gjort, er bunden færdig. Denne kan bruges ved at flette nogle helt almindelige ringe, som syes på bunden her. Dette resulterer i tasker som denne (klik) , denne her (klik) og denne (klik).


SYNING OG SAMLING:
Nu har du en bund. Det "eneste" der mangler, er at du syr bunden godt sammen, der hvor de to lag er oven på hinanden. Dette gøres ikke på en speciel måde. Det eneste rigtige at gøre er at sy frem og tilbage gennem begge lag, indtil de er syet holdbart og uset sammen. Tråden skal helst ikke kunne ses så meget.

Herefter kan du sy denne taskebund på den nederste ring i din taske. Det gøres på samme måde, som bunden syes på en kurv. Dette kan du igen se i kurve-DIY'en. Du har dog også en anden mulighed, hvis du gerne vil have din taskes bund større. For med denne løsning får din taske kun en meget lille flad bund. Det bemærkes ikke så meget og tasken kan knapt stå på bunden. Ønsker du bunden større er løsningen ganske enkel.


STØRRE BUND PÅ TASKE:


Hvis man tegner den ovenfor viste grund-bund i tern, ser den ud som det turkise på tegningen. Ved at flette en ny del til bunden, som kan omslutte den turkise del, kan bunden gøres større. Den røde ring flettet på samme måde som en ring til en kurve-bund. Den er bare aflang i stedet for kvadratisk.

Nedenfor er forsøgt forklaret hvordan du fletter den omsluttende del. Yderligere hjælp kan findes i kurve-DIY'en:


Et nyt led sættes i kæden i pilens retning:

Herefter sættes flere nye led i på samme måde. Sådan fortsættes hele vejen rundt:


En bund flettet på en sådan måde kommer til at se således ud:


261 kommentarer:

  1. Dejlig brugsanvisning. DEt skal helt klart afprøves.

    SvarSlet
  2. hold da op hvor du kan...
    mangler du stadig capri sonne??? vi skal lige drikke de sidste så sender jeg en bunke afsted til dig.

    SvarSlet
  3. Anja - ja jeg mangler stadig Capri Sonne :o)
    Det lyder rigtig dejligt, tak!

    SvarSlet
  4. Hvor lækkert med lidt billeder :) .. Men efter at have læst de sidste kommentarer igennem igen og igen kom jeg også selv frem til at det måtte være denne metode I begge havde brugt - så gik i gang i weekenden :D .. Glæder mig helt vildt til at se det færdige resultat :)
    .. Tusind tak for al din inspiration (:

    SvarSlet
  5. Ejjj, du har lige leveret weekendens projekt.

    Jeg har også et par og 20 capriSonne liggende, men de er købt i Tyskland, men du må gerne få dem, hvis du vil.

    /Sanne

    SvarSlet
  6. Jeg har lige foldet en masse stykker for at lave en taske med flad bund. Glæder mig til at få den samlet. Helle

    SvarSlet
  7. Anonyme - alle Capri Sonner har interesse :o) STOR interesse!

    SvarSlet
  8. Hej helene:D
    FED opskrift, jeg forstår bare ikke at er det mening at det er som om at der er to lag?

    Jeg samler også på capri-sonne, men jeg ved ikke hvor man kan få dem i poser. Og hvordan får du alle de ting.

    Kh Julie

    SvarSlet
  9. Hej Julie. Det er meningen, at der er to lag i midten af bunden. De skal syes oven på hinanden :o)

    En masse i min omgangskreds samler en masse emballage til mig. Angående Capri Sonnerne, så kalder jeg deres emballage for poser. Det er bare en sølv plastikbeholder, jo.

    SvarSlet
    Svar
    1. dejligt med denne lille detalje så gir det mening :D

      Slet
  10. Hej

    Rigtigt flotte ting du har lavet :o)

    Har også tænkt mig at lave en taske med flad bund, men ved ikke rigtigt hvor mange foldede papirer jeg skal bruge, er måske lidt utålmodig at få alle samlet ;o)

    Ca hvor mange har du brugt til tasken med flad bund?

    SvarSlet
  11. Jeg har endnu ikke færdiggjort denne taske med flad bund, men der går flere stykker plastik til end man tror. Men prøv så at flette en mindre taske i stedet, så behøver du ikke at samle så meget :o)

    SvarSlet
  12. Kan man godt lave flad bund på en taske med 30 stykker på hver ring?
    For det er jo ulige sådan at der er 2 forskellige ender...

    Håber du forstår xD

    SvarSlet
  13. Jeg tror godt, at jeg forstår dit spørgsmål.
    Jeg må indrømme, at jeg bliver dig svar skyldig. Jeg plejer at lave en bund først og derefter flette en passende ring.

    SvarSlet
  14. Hej.
    Ligesom du har lige en video til andre ting, har du så ikke mod til at lave en video til at lave en pung af gennembrugs papir og gavepapir?

    SvarSlet
  15. Der var de overlapper hinanden, skal de syes sammen der?

    SvarSlet
  16. Hej Anonym - jeg har overvejet at lave video, men jeg skal bruge enormt mange timer på at lave den, redigere den og uploade den. Derfor er det endt i disse vejledninger og ikke video. Er der noget bestemt du gerne ville have vist på video da?

    Christina - der de overlapper hinanden skal syes, ja :o)

    SvarSlet
  17. Jeg kunne godt tænke mig en video hvor de bliver syet sammen. Og måske en video hvor du syer bund på/laver den.

    SvarSlet
  18. Anonym 10:41:

    Prøv at søge Candywrapper 1 på YT.
    Der er der en dansker der har vist det på video. Der er forskellige videoer, en med bund syes sammen, ringene samles osv.

    SvarSlet
  19. Tak Christina - de er nemlig super fede de videoer! :o)

    SvarSlet
  20. Så lidt xD

    Men ville være fedt med en video hvor man syer en flad bund på/laver en flad bund

    SvarSlet
  21. Hej
    Jeg kunne godt tænke mig til at se et bilde af bunden indvendig.
    Har selv lavet rigtigt mange kuvert tasker af te-poser.
    Hilsen sigrid

    SvarSlet
  22. Et spørgsmål til tasken generelt.

    Når jeg sætter ringene sammen, ser det lidt underligt ud, og man kan tit se tråden hænge ud osv.

    Og bunden kan jeg overhovedt ikke få til at fungere, da jeg skal stramme så meget at papiret går i stykker næsten.

    Laver tasken af en bog.

    SvarSlet
  23. Et billede af bunden indvendigt kommer inden for en af de nærmeste dage :o)

    Jeg vil selv ikke kunne finde på at flette af papir. Dette vil jeg KUN gøre, hvis jeg havde sat tape ovenpå. Papir flækker sindsygt nemt, når man strammer til, hvilket man er nød til med denne type af taske.

    SvarSlet
  24. Hej igen
    Ved du hvordan men laver en klap på tasken
    Hilsen sigrid

    SvarSlet
  25. Hej Sigrid. Jeg arbejder på sagen, men jeg har desværre ikke en løsning i ærmet endnu. Jeg skal nok skrive så snart jeg finder ud af noget!

    SvarSlet
  26. Hej
    Det glæder jeg mig til er ved min første store taske, efter at have lavet omkring 30 kuvert tasker i forskellige str. Men nu er det om sider blevt min tur til en af slagsen og den skulle være stor,og lidt anderledes. Men til gengæld bliver denne nok både den første og sidste. Jeg laver af te breve, der går godt nok mange til en stor taske. Forløblig har jeg brugt 310 og der er kun 3 rk pluds en flad bund.
    Hilsen Sigrid

    SvarSlet
  27. Det kan jeg selvfølgelig godt se kommer til at tage lang tid. Har du mulighed for at forklare på en video med bunden for den jeg laver blev virkelig ikke særlig køn :)

    SvarSlet
  28. Tro mig, der gik mange tasker før det så godt ud her.. Jeg vil overveje en video. Men jeg vil ikke love noget.

    SvarSlet
  29. Jeg beundrer godt nok dit værk, og prøver nu selv at lave en taske, men hvor ville det være rart hvis man kunne se fremgangsmåden i en bog da det ikke altid er lige nemt at sidde ved pc'en og folde samtidig.

    SvarSlet
  30. Anonym - du har ikke mulighed for at printe vejledningen ud?? :o)

    SvarSlet
  31. Hej Helene.

    Kan du greje koden til hvordan man fletter et kalender omslag. Kan simpelthen ikke greje hvordan jeg laver kanten.

    birgitte (med de lilla poser)

    SvarSlet
  32. Hej Birgitte. Jeg har et bud i hvert fald. Hvis du nu fletter en flad bund til en taske. Altså som tegningen ovenfor på det ternede papir. Så kan du flette den større, så du opnår et passende rektangel. Den kan du måske bukke om din kalender?

    SvarSlet
  33. Hej Helene. Super fedt! Det må være mit næste projekt! Det var en rigtig god og let fremgangsmåde du har lavet :)

    Har du mulighed for at vise hvordan du syer foret i ? :-)

    SvarSlet
  34. Hej Nanna. Jeg har netop taget blåt stof frem til taskefoer. Så der kommer bestemt en lille DIY til det med foer i tasker! Jeg har dog lige en modulopgave jeg skal have skrevet. Så DIY'en kommer nok først omkring påske eller lidt senere.

    SvarSlet
  35. Hej Helene.
    Super, det havde jeg ikke tænkt selv. Har fået ekstra mange lilla karat poser, hvis du skulle være interesseret.

    SvarSlet
  36. Hej Helene. Det lyder bare super godt! Jeg vil glæde mig!

    Jeg kan forestille mig, at du syer dem på symaskine? Kan jeg lave dem i hånden, da jeg ikke ejer én ? :-)

    SvarSlet
  37. Tack för att du delar med dig genom den fina beskrivningen!

    SvarSlet
  38. Lilla karatposer er altid velkommen!! Jeg har desværre ikke rigtig det store at bytte med for tiden. Mit lager er næsten tømt. Men jeg skal nok sige til, når jeg har udvidet sortimentet lidt igen!

    Nanna - Jeg syer foeret på symaskine og syer det på i hånden. Men du kan sagtens sy foret i hånden!

    SvarSlet
  39. Hej
    Jeg har forskellige kaffe poser hvis nogen er lintresseret i disse. Jeg samler på te-brev til at lave tasker af hvis nogen modtager jeg gerne.
    Hilsen sigrid

    SvarSlet
  40. Hej!
    Jeg forstår ikke helt bunden, altså at få den til at sidde sammen? Kan du måske lave en video kún med det?

    SvarSlet
  41. Hej igen:D
    Bliver det ikke skævt hvis de to lag bliver syet sammen. Bliver den ikke tykkere i midten?

    kh julie

    SvarSlet
  42. Hej Julie. Det er ikke så galt igen, hvis man får syet bunden godt sammen.

    SvarSlet
  43. Hej Helene.
    Jeg har lavet en ret stor taske med flad bund af kaffeposer.
    Jeg synes den er for bred til at sy en lynlås i, har du et forslag til hank??

    Hilsen Janne

    SvarSlet
  44. Hej Janne. Man kan i større stofbutikker købe brede og grovere lynlåse i de mest gængse farver. Det har jeg forsøgt mig med.

    Jeg er først selv nået til at flette en større taske som kræver hanke. Jeg havde først brugte sikkerhedsseler i tankerne. Men nu har jeg udsigt mig noget bredt og stærkt bånd. Igen - de store stofbutikker har et stort udvalg.

    SvarSlet
  45. Jeg har lige set en taske lavet med dåse poptops sat sammen til en kæde, og bundet fast invendig med cykelslange. vejledningen til bunden havde hun hentet her, og kæden var hentet på YT. det er blevet et af mine projekter når jeg har fået sønnen konfirmeret.
    Jeg har også overvejet om bakubaflet kan bruges til hank.
    Tak for god inspiration.
    mvh. Tinna

    SvarSlet
  46. Jeg har lavet en taske med flad bund i store tern. Jeg har lavet den så den bliver smallere opad. Den er også for bred til en lynlås, så jeg har trukket en elastik/lædersnor fra midt bag rundt i den øverste kant, igennem en knap på midt for og trukket snoren om til bagsiden og bundet en knude på de to ender. Enderne trækkes så over åbningen på tasken og rundt om knappen. kan også bruges på små kuverttasker der er lavet i noget tykt materiale. f.eks Karat kaffe. P.S. hvis jeg laver tasker af avis, Anders And, reklamer eller gavepapir gør jeg det stærkere ved at "laminere" med selvklæbende bogbind inden felterne foldes.

    SvarSlet
  47. kære Helene
    Jeg har idag modtaget et brev fra Haribo. ;) jeg skrev en mail til dem i forgårs eller sådan noget, om de havde nogle fejlproduktioner el. li. jeg tænkte straks på dig da jeg åbnede kuverten, for du er jo den der har "lært" mig at lave taskerne, som den lange pose-rulle skal bruges til.
    jeg syntes du skal prøve det, du kan højst få et nej! ;) så skulle der være lidt materiale...
    håber du kan bruge mit råd!
    kh Katrine

    SvarSlet
  48. kan en taske lavet af kun haribo poser godt holde? er materialet ikke for tyndt og glat? :D
    mvh katrine

    SvarSlet
  49. Hej Kathrine. Mange tak fordi du tog dig tid til at skrive! Faktum er, at jeg rent faktisk for snart 1,5 år siden skrev til Haribo og fik en kæmpe ladning plastik tilsendt. Yderligere fik jeg for et par måneder siden tilsendt et par ruller ubrugt Haribo plastik fra en læser. Så jeg er garderet lige pt :o)

    Haribo kan sagtens holde, men hvis du vil sikre den endnu mere, kan du klistrer gennemsigtigt tape hen over stykkerne før du folder dem.

    SvarSlet
  50. Har i selv betalt portoen for tilsendingerne ? jeg har nemlig lige skrevet til dem, men med så meget plastik, kan portoen jo godt løbe op :)

    SvarSlet
  51. Nej, vi betalte intet selv. Men som sagt, det er snart lang tid siden og rigtig mange har skrevet til Haribo siden. Så måske de vil have portoen dækket fremadrettet. Det skal jeg ikke kunne sige.

    SvarSlet
  52. Jeg modtog idag en pakke fra haribo med papir! Weee... Har du en let måde at få det skåret/klippet ? :)

    SvarSlet
  53. Hej Nanna. Nu kan jeg jo kun snakke (skrive) for mig selv. Det eneste jeg kan få til at virke er en skabelon i hårdt karton/pap samt en saks. Det tager lang tid, men bliver mest præcist.

    SvarSlet
  54. Okay :) Indtil nu, har jeg fået det bedste resultat med en hobbykniv og en vinkelmåler :)

    SvarSlet
  55. Hej Helene :o)
    Jeg kan simpelthen ikke få startet så det ser pænt ud med at sætte to "led" sammen, altså til at lave en ring til tasken. Har lavet en taske færdig, men synes ikke nogen af min starte blev særlig flotte da man kan se hvor jeg startede ved at der er dobbelt papir af den jeg startede (altså ikke tern, men en lang stribe) Forstår du hvad jeg mener??

    Kh Ann

    SvarSlet
  56. Hej Ann. Kan jeg lokke dig til at tage et billede af din start og sende til min mail? Så vil jeg rigtig gerne kigge på det :o)

    SvarSlet
  57. Hej. Jeg har lige købt en rulleskæremaskine og det er helt fantastisk!! Det skulle jeg ha gjort for lang tid siden. Det gør arbejdet så meget nemmere. Før brugt jeg lineal og rulleskærer som man bruger til stof, men det her er meget bedre. Kan varmt anbefales ;D

    SvarSlet
  58. Hej Charlotte. Jeg har hørt lignende fra et par andre, hvorfor jeg smutter i byen snarest og ser på sortimentet :o)

    SvarSlet
  59. det kan godt være, at jeg er lidt langsomtopfattende (: men jeg forstår simpelthen ikke hvordan, du får de overlappende bunde til at gå i et med siderne? ;s
    - håber du kan hjælpe

    Rikke

    SvarSlet
  60. Hej Rikke. Der er ikke flere bunde!? Den viste bund, hvor to af siderne lapper lidt ind over hinanden syes sammen til en bund. Rundt om den syer man siderne på, altså ringe.

    Vil man have en større bund, kan man flette en større rund ring og sætte rundt om bunden med de overlappende sider. Ligesom man kan gøre med en kurv.

    Giver det mening?

    SvarSlet
  61. langt om længe tror jeg, at jeg har forstået det (;

    Rikke

    SvarSlet
  62. er det meningen, at man stadig skal kunne se, at den ene overlapper den anden når den er færdig?

    Rikke

    SvarSlet
  63. Syr man den sammen og strammer nok til, vil man ikke kunne se at den ene overlapper en anden. Man syr den i øvrigt sammen på begge sider :o)

    SvarSlet
  64. super (: min mor har fundet ud af, at hvis man ziksakker bunden efter dine anvisninger, så kan det ikke ses (:

    SvarSlet
  65. Har du ikke et billede af den taske med flad bund af chipsposer, du har lavet DIY'en ud fra? :)

    SvarSlet
  66. Anonym 1 - Ja det hjælper meget at zigsakke!

    Anonym 2 - Sørme om jeg ikke har et billede: http://3.bp.blogspot.com/--x3pitbs-9M/TdD2FU1acYI/AAAAAAAADB8/lYAhL1a8B1k/s1600/DSC03663.JPG

    SvarSlet
  67. Hej Helene.

    Tak for din fede hjemmeside. Jeg nyder at se dine kreative håndarbejder og indkøb.

    Jeg er også blevet totalt bidt af fletteriet, og er p.t. i gang med en taske, som jeg gerne vil have strop på.

    Jeg synes, at det er svært at finde steder, hvor man kan købe taske materialer (magnetknap, tryklås til strop osv.). Har du nogle ideer til forhandler?

    Hilsen Anja

    SvarSlet
  68. Hej Anja. Jeg har endnu ikke fundet en eneste forhandler som sælger hanke, magneter osv. Mit bud er at bruge hanke fra andre tasker eller almindelige magneter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan få nogle hanke hos www.laederiet.dk
      de bedste er dem der hedder hankeholdere nr. 235
      de skal skrues i og de sidder godt

      Slet
  69. Jeg mener da at de har forskellige slags lukketøj i Panduro Hobby - både mange slags hanke, magnetlåse osv....

    Hilsen Zanne/ som i dag er gået i gang med sin første (prøve?)taske af et Anders And Blad :)

    SvarSlet
  70. www.læderiet.dk der er rigtig mange ting til tasker og lukninger, hanke mm. Tak for en fed side.

    SvarSlet
  71. Hej alle.

    Vi har fået en Stof1000 i nærheden, og jeg har netop fundet ud af, at de har magnetlåse :-)

    Mange hilsner Anja

    SvarSlet
  72. Hej, jeg ville høre om du ved hvordan man laver en pung af de snipper der sidder på dåserne :)

    SvarSlet
  73. Hej Anonyme. Jeg har ikke selv forsøgt mig, men der findes en vejledning her: http://tpoulsen.blogspot.com/2010/03/pull-tab-tutorial-1.html

    SvarSlet
  74. Jeg har købt mine håndtag på nettet via tysk hjemmeside.

    http://de.dawanda.com/category/2266-Material-Verschluesse-Co-Taschengriffe

    eller google "taschengriffe" og få det oversat.

    Held og lykke

    SvarSlet
  75. hej Anonyme
    jeg ville høre om du ved hvor man kan købe remme som man kan sætte på de tasker man laver eller om du har nogle forslag til hvad man kan bruge til det hvis man selv skulle lave det, når jeg tænker remme så tænker jeg nogle man kan sætte fast i lynlåsen, har set det på nogle tasker men hvor de er købt ved jeg ikk
    og fed ide med at man kan lave bund det vil jeg prøve.

    SvarSlet
  76. lige en tilføjelse kan se længere oppe i kommentarene at i snakker om hvad der er bedst at skære efter, jeg har fået lavet en metalplade med hul i så kan jeg skære efter den og samtidig se hvilket motiv jeg får frem ved og kigge i hullet, super god og den kan altid genbruges

    kram Maiken

    SvarSlet
  77. Hej,
    Jeg har lavet et skema med antal led i bund = antal spidser = antal led i ringe = bredden i cm for den færdige taske. det kan jeg godt smide ind her hvis det ønskes? Jeg bruger målene 7*15 cm pr. led, det synes jeg er lettere at flette med. Jeg har købt alle mine magnetlåse, taske låse hanke holdere hos læderiet i Århus, de har ALT!! www.laederiet.dk Jeg plejer at sætte en lille hank og lidt bling på en mini karabinhage fra indkøbsvogns polletten og hele herligheden hægtes fast i hullet på lynlås snippen :o)

    Dejlig side du har her, med masser af let forståelig inspiration !

    Ulla.

    SvarSlet
  78. Tusind tak for denne vejledning, jeg har døjet med mine taskebunde, denne her skal jeg have prøvet......
    Og jeg siger mange tak for god side. og inspiration....

    SvarSlet
  79. Synes den her side er helt perfekt og elsker at følge med her og nu kan jeg så se at nogle har spurgt til det at få en "klap" ned over tasken og jeg har faktisk en ide. Ved bare ikke om den holder, har nemlig ikke prøvet det.

    Tænker lidt på det 5. billede og så fortsætte med at lave den firkantet og så til sidst sy den på tasken og bruge den som klap?

    SvarSlet
  80. Hej. Jeg har gået lidt og tænkt på om man kan lave taker af plastikposer- altså sådan nogle kraftige nogle. Er der nogle der har erfarring med det?? Hvis ja, er det så noget der holder og funker det?? Kærlig hilsen lund

    SvarSlet
  81. #Anonyme. Tænker du på poser a la dem der købes i supermarkeder og lignende? Hvis du sætter tape over før du folder, kan det sagtens lade sig gøre.

    SvarSlet
    Svar
    1. poser fra supermarked holder også fint uden tape uden på dem. men effektivt hvis man lige bruger et stykke avispapir og folder sammen med så det er inden i

      Slet
  82. Må ærlig indrømme at jeg nu har prøvet denne bund og ikke er særlig begejstret for den.

    SvarSlet
  83. Anonyme. Det er jo en fair sag, at prøve noget og derefter danne sin egen mening. Nu ved jeg ikke hvor mange gange du har forsøgt dig. Men jeg lavede mange, rigtig mange, før jeg begyndte at være bare nogenlunde tilfreds.

    SvarSlet
  84. Jeg har lavet mange tasker af plastikposer uden at tape først. De bliver rigtig lækre at føle på.

    SvarSlet
  85. Hej Helene :-).

    Hvor er dine tasker og kurve dog bare noget så flotte :-D. Jeg er vildt imponeret og er selv i fuld gang med min taske nr 2 nu :-D. Denne gang vil jeg så prøve, at lave den med en flad bund, men jeg synes godt nok, at syningen af bunden driller lidt nu :-/. Efter et af dine fotos, ser det ud til, at du ligesom har flettet hveranden tern ind over hinanden ??? Kan godt se, at det gør bunden lidt mere flad i det og håber, at jeg gør det rigtige...gg. Næste udfordring bliver at få ringen til at passe i enderne af bunden. Jeg har endnu ikk fanget pointen helt, der hvor enderne ligesom har 3 tern sammen, for jeg synes ikk helt, at jeg kan få spidserne på ringen til at passe med det... Må nok nærlæse din DIY til kurve igen igen og se om jeg ikk fanger fidusen... He´he ;-)

    Dette indlæg blev vist lidt langt..... Glæder mig til at se flere ting fra dig :-D

    SvarSlet
  86. Hej Anonyme.

    Når jeg laver flade bunde, bukker jeg nemlig spidserne i bunden ind over hinanden (hver anden), som du selv er kommet frem til.

    Dermed ikke sagt at du ikke har læst kurvevejledningen ordenligt. Jeg ville, hvis jeg var dig, læse den et par gange igen med fokus på billederne. Det kan tage mange timer, før man får den aha-oplevelse, som kan få det hele til at lykkedes.

    God flettelyst!

    SvarSlet
  87. Syr du sammen med enkelt tråd?
    Hvordan hæfter du tråden til sidst ?

    SvarSlet
  88. Er der nogle der ved hvor mange led der skal i en bund
    I forhol til led i ringen syntes det er umuligt
    At få til at passe!!

    SvarSlet
  89. Margith - Ja, jeg syr sammen med enkelt tråd. Måden jeg hæfter den på er ved at sy hen til et sted jeg har syet tideligere. Her slår jeg med enden af tråden en knude om den tidligere syning. Herefter syr jeg lidt med enden og klipper resten af.

    Jeg kan ikke sige specifikt hvor mange led der er i en bund. Det kommer an på hvor lang man laver den. Men du er meget velkommen til at sende mig et billede af dit fletteri, så vil jeg gerne tage et kig på det :o)

    SvarSlet
  90. kan du ikke hjælpe mig igang med hvordan jeg starter med at sy en taske sammen for jeg er først lige startet på dette her. på forhånd tak.

    Hilsen Helle

    SvarSlet
  91. Hej Helle. Er det en taske med flad bund du vil have hjælp til at sy sammen eller er det en taske uden flad bund?

    SvarSlet
  92. Hej igen
    Hvordan fletter man en taske så den bliver
    Smallere for oven ???

    SvarSlet
  93. Hej Margith. Måden du gør det på er ved at flette bunden med store tern og derefter gør ternerne mindre efterhånden som du fletter dig vej med taskens lynlås-åbning.

    SvarSlet
  94. Hvor meget mindre skal ternene formindskes ??
    Tak for dine svar og din dejlige hjemmeside.

    SvarSlet
  95. Hej igen Margith.

    Først og fremmest. Jeg har aldrig selv prøvet dette af, så jeg kan ikke underbygge min teori. Men mit bud er, at der skal være to centimeters forskel fra den største til den mindste ring.

    SvarSlet
  96. Hej
    Du har omtalt at man kan købe brede og grove
    Lynlåse! Hvor kan man købe dem?
    Jeg har spurgt flere steder uden held.

    SvarSlet
  97. Af og til har de brede lynlåse i genbrugsbutikker. Ellers kan de købes i en del Stof 2000 butikker.

    SvarSlet
  98. Du er netop blevet min nye yndlingsblogger :-) Din side er bare så inspirerende. Jeg vil lige nævne www.flickr.com som også er en super god inspirationskilde. Det er en billed-dele-side hvor folk fra hele verden lægger deres billeder ud. Har fundet inspiration til så meget der.
    Jeg er gået i gang med en stor taske med flad bund, er spændt på om jeg kan finde ud af at sy siderne sammen med bunden. Min næste projekt er en kuverttaske af et gammelt atlas jeg har købt i genbrug :-)

    MVH Vivi

    http://www.flickr.com/photos/vivielsborg/

    SvarSlet
  99. Hej. Har lige fundet din supergode anvisning! Nu er jeg bare så ivrig efter t komme igang, at jeg måske ikke lige har den rette mængde materiale... Så derfor vil jeg høre om en rulle bogpair eller 3 er nok? Det er jo snart skolestart, så der er tre på tilbud. :D
    - Hilsen Mie.

    SvarSlet
  100. Mie - 3 ruller er efter min overbevisning nok. Rigtig god flettelyst! :o)

    SvarSlet
  101. Hej Vivi - Jeg vil da helt klar bruge nogle timer på at surfe lidt rundt i Flickr. Jeg har egentlig aldrig tænkt på det som inspirationskilde, men det da faktisk ski.. smart!

    God flettelyst med dit atlas - det lyder som et rigtig spændende projekt!

    SvarSlet
  102. hey har lagt mærke til at du syger alle dine taske sammen med tråd af en eller anden slaks, og så vil jeg lige give et godt råd da jeg osse selv laver disse taske og endelig bare gik ind på siden for og se om der var lige inspiration :D nå men jeg ville endelig bare sige at i de år jeg har fletter tasker har jeg altid flettet med fiskesnører, det knækker ikke og det kan ikke ses da det er genmensiktig :D håber du kunner bruge mig råd ;D

    SvarSlet
  103. Mange tak for dit råd. Jeg har syet med rigtig mange ting igennem de sidste år, men hæklegarnet fra Brugsen er blevet farvoritten, det får ikke så let leddene til at knække + det er billigt.

    Men tak for råddet, det vil jeg huske.

    SvarSlet
  104. Hej igen. Nu har jeg så lavet en ring. Eller nogenlunde... Jeg kan virkelig ikke få den til at se ud som på billedet?! Når man skal lukke ringen, skal det første led ind i "lukkeleddet" men er det den komplicerede side af start-leddet som ligesom skal vende op mod mig selv?
    Håber virkelig du forstår, for ellers er jeg på røven..
    - Mie. :)

    SvarSlet
  105. Mie - prøv at se nogle af videoerne på Youtube, som kommer frem ved brug af disse links: http://www.youtube.com/watch?v=tTjw0mMueOA
    http://www.youtube.com/watch?v=vwWM7d0BPc4&feature=related

    Så er det hele nok lidt nemmere

    SvarSlet
  106. Tak for de to links. Jeg så dem begge igennem, og fandt ud af at jeg faktisk havde gjort det rigtigt.. Og nu er min lille pung snart færdig!
    Og jeg skal helt bestemt lave endnu en, og måske med en bund denne gang.
    Skriver nok herinde igen, for syntes virkelig at det er noget flot arbejde du laver.
    Venlig hilsen Mie. :)

    SvarSlet
  107. Har du været udefor at gavepapir bobler hel vildt
    Nå man taper det
    Det er helt ubrugeligt??

    SvarSlet
  108. Hej Margith. Nej, det har jeg godt nok hverken hørt om eller været ude for.

    SvarSlet
  109. Jeg har lige lavet en af gavepapir med tape og den blev fantastisk....

    SvarSlet
  110. Hej.. jeg er temmelig nu indenfor det her flette fag, men har fået lavet et par stykker. har også "knækket koden" for og sy lynlås i. Nu vil jeg igang med en større taske, men tænkte på og lave den af større firkanter, jeg har indtil nu lavet dem af 7x16cm. Men jeg har prøvet med flere forskellige str, men kan ikke få det helt hen. Hvor lange skal de være hvis man laver den i 8 eller 9cm???

    SvarSlet
  111. Tak for din kommentar.

    Det er faktisk rigtig simpelt at regne ud, hvis man kender denne regel: Er den korte side x centimeter, er den lange 2 gange x + 1 centimeter.

    Det vil sige, at hvis den korte side er 8 centimeter, er den lange 2 x 8 = 16 + 1 = 17. Altså 8 x 17. er den korte side 9 gælder 9 x 19

    Håber det hjælper dig videre :o)

    SvarSlet
  112. Tak, prøvet også med 9x19, men syntes de var meget svære og flette sammen. Så tænkte jeg havde gjort noget forkert..
    Jeg har indtil nu, syet med hækle garn, men i bunden bliver snoren synlig. jeg har hørt nogle sy med nylon/fiske snøre, hvad bruger du??

    SvarSlet
  113. Jeg bruger hæklegarn. Hvis tråden bliver synlig kan du eventuelt købe hæklegarn i taskens farve.

    SvarSlet
  114. Jeg har også flettet nogle tasker efterhånden, men det er kun de almindelige tasker. Har selv lige knækket den med bunden inden jeg kiggede herinde og tror også jeg har fundet ud af hvordan man laver en firkantet taske og dem med lige sider.

    Jeg ville bare lige give et råd når i syr. jeg har lavet en finger beskytter i lædder med en knap på som jeg sætter om min lillefinger. Jeg bruger nemlig min lillefinger når jeg strammer tråden og den første taske jeg lavede havde jeg godt ondt i min finger og fandt på at lave sådan en beskytter og det virker ;-)

    SvarSlet
  115. Hejsa. Du er bare super dygtig og hvilke flotte tasker m.m. du har lavet. Har haft stor gavn af din side og forklaringer, men jeg kan simpelthen ikke få bunden på tasken syet pænt sammen. Det ligner jeg ved ikke hvad. Har du et godt "fif"? Overvejer snart at lave en seperat bund, som du også har vist, ved dog ikke om det er nemmere at finde ud af? Håber du vil hjælpe. Venligst Maja

    SvarSlet
  116. Hej Maja. Tak for din positive kommentar. Jeg skal lige være sikker på, at jeg forstår hvad du mener. Bunden laver man jo altid separat og syer på ringene. Hvad mener du med en separat bund?

    SvarSlet
  117. At jeg fletter en bund, som jeg så syr på bagefter. Ligesom du har gjort her.

    SvarSlet
  118. Haha... Nu er jeg slet ikke med. Du skriver, at du overvejer at flette en separat bund. Hvad har du prøvet ind til da?

    Angående sammensyning. Jeg kan stadig flette og sy flade bunde, som jeg må pille op igen. Simpelthen fordi syningerne ikke bliver flotte nok. Prøv at start med at lave bundene af noget tyndere plastik. Det går lidt nemmere. På den måde man man få lidt øvelse, før man kaster sig ud i flade bunde af tykt plastik.

    SvarSlet
  119. Skal prøve om jeg kan forklare mig lidt bedre. Jeg har lavet en taske, vil så sy bunden på den sammen, men det kan jeg bare ikke finde ud af. Har du en ide til, hvordan man kan gøre det. Det går ok, indtil jeg når hjørnet i enden af tasken.

    Jeg så så herinde, at du har vist hvordan man laver en taske med flad bund, hvor man fletter en ring, som man så efterfølgende syr på.
    Håber du forstår, ellers er det ok.

    SvarSlet
  120. Hej.

    Har et spørgsmål.

    Nu er jeg ikke typen der spiser meget slik. Hvilke papir/ting kan man lave dem af?

    Patricia.

    SvarSlet
  121. Hej
    Jeg har prøvet med denne bund men synes ikke om det og synes ikke det bliver pænt.
    Er der andre måder at lave det på?

    SvarSlet
  122. Hej Mette. Nu ved jeg ikke, hvor mange gange du har forsøgt og med hvilke materialer. Men jeg lavede rigtig, rigtig mange tasker, som jeg ikke var tilfreds med. Først herefter begyndte taskerne at blive som jeg ville have dem.

    Jeg synes personligt at bundene bliver flottest, hvis de laves af tyndt materiale. Bliver materialet for tykt, bliver det hurtigt klodset og syningen kan ses tydeligt.

    Jeg kender desværre ikke andre metoder end denne.

    Helene // www.genbrugblirguld.blogspot.com

    SvarSlet
  123. Jeg bruger oftest lidt tykt materiale og derfor ved jeg godt det bliver noget møg, men har ik så meget andet at bruge. Men mange tak for et hurtigt svar :)

    SvarSlet
  124. Hej :) Jeg syndes dine tasker er meget fine ;-) Laver selv tasker, er faktisk kun 12år.

    Hilsen Jasmina ;-)

    SvarSlet
  125. Hejsa.

    Tusind tak for de flotte vejledninger. Har været på besøg rigtig mange gange. Som du selv nævner, skal der vist nogle forsøg til, før tilfredsheden indfinder sig og teknikken falde på plads :)

    Har nu haft held til at lave et par tasker, som var nogenlunde, men jeg synes de *vrider* en smule, når jeg er færdig. Har du et bud på, hvad jeg gør forkert.?

    Venlig hilsen Tove
    PS. Køber også mine lynlåse i genbrugsbutikker.

    SvarSlet
  126. Hej Tove. Tak for din kommentar. Super fedt, at selv dine lynlåse er genbrug. Desværre er der rift om lynlåsene i en del genbrugsbutikker. Så de er ikke lige altid lette at få fingrene i.

    Har du prøvet at smide taskerne i pres under noget tungt, når du har syet lynlåsen i? Måske løser det alene problemet. Ellers kan det være, at du strammer en anelse for noget, når du syr lynlåse i?

    SvarSlet
  127. Hej igen Helene.

    Det vil jeg prøve. Lyder som et godt tip :)

    Igen...Tusind tak fordi du deler din kunnen med os andre. Jeg har stadig stor glæde af at kunne kigge ind. Lige nu er jeg igang med bund til taske og det ville jeg bestemt ikke kunne klare, uden at gå på besøg her.

    Hilsen Tove

    SvarSlet
  128. Hej igen :-)

    Har du prøvet at lave brilleetuier af papirflet? Hvis du har, laver du dem så med bred bund?

    MVH Vivi

    SvarSlet
  129. Tak, Tove. Det er dejligt at have muligheden for at dele ud, når man erfarer, at andre kan bruge det til en hel masse :o)

    Vivi - nej, det har jeg desværre ikke forsøgt mig med endnu.

    SvarSlet
  130. Godmorgen.

    Stødte lige på en side, hvor der virkelig er leget med taskeformen, hanke og mm.

    Kan se, der er meget at lære.

    Prøv at kigge her : http://www.ecouterre.com/new-ecoist-bags-unwrapped/

    Hilsen Tove

    SvarSlet
  131. Tove - der findes et utal af modeller, størrelser og farver. Der er altid mere at lære og finde på inden for dette felt :o) Heldigvis.

    SvarSlet
  132. hejsa, takker super nemt og finde ud af :)

    SvarSlet
  133. Jeg laver også mange tasker og punge. Jeg har også fundet nogle lynlåse i genbrugs butikker. Jeg har været inde i en del butikker også faldt jeg over en, som havde et hav af lynlåse. Damen derinde blev så glad for at komme af med nogen af dem at jeg fik en lille pose med forskellige lynlåse for 30 kr :-)

    Jeg har på det sidste prøvet at lege lidt med andre former på taskerne. Det er blevet til en firkantet og en helt flad. Jeg har også tænkt på at prøve at lave bælter.

    Hvis du har lyst kan du se, hvad jeg laver skal du gå ind på facebook og søge på Jettes kreative side

    Mvh Jette

    SvarSlet
  134. Hej . Er der mon nogen der kan fortælle mig hvordan jeg fastgør hanker og brede bånd på flettede tasker . Mvh Marie

    SvarSlet
  135. Hej Helene,

    Nu er det kun et spørgsmål om kort tid før jeg bliver nødt til at prøve at flette noget selv! Jeg går og kigger og kigger på den fine blå taske du sendte og tænker: det må jeg da selv kunne lave. Men jeg er lidt i tvivl om jeg kan bruge plastik fra de store hundemadsposer, jeg tror måske det er lidt for tykt til at folde? Hvad siger den erfarne?

    Venligst
    Susan
    Bruxelles

    SvarSlet
  136. Hej Susan. Hvis det er en taske du har i tankerne, vil jeg anbefale dig at vælge noget andet at flette af. Tykke poser går til kurve i store tern, men er svært at få til at blive til tasker.

    Rigtig god flettelyst :o)

    SvarSlet
  137. Når du syer store tasker og kurve, syer du så både ind og udvendigt?

    SvarSlet
  138. Tasker syer jeg aldrig indvendigt men kurvenes bunde syer jeg på begge sider.

    SvarSlet
  139. Super vejledning til tasker, jeg er ved at lave min første med flad bund og jeg tror det lykkes :-)
    Jeg har fundet en butik/hjemmeside i KBH hvor jeg har købt læderremme i mange farver og beslag til remmene samt magnetlåse. Den hedder Skindhuset (Skindergade) og websiden hedder www.skindhuset.dk :-)

    SvarSlet
  140. Hej Helene,
    Jeg er - inspireret af dine mange flottetasker - selv gået igang med en taske og jeg har besluttet mig for at lave én med bund.
    Det er gået overraskende nemt indtil videre, men bunden volder mig lidt problemer. Hvordan vælger man den korrekte længde på bunden? Altså, hvor mange led? Min taske består af 40 led i hver kæde.

    Hilsen Tilde

    SvarSlet
  141. Hej.
    på billedet med tasken med flad bund er der sådan noget "stof" eller hvad det nu er, hvordan sætter man det på?

    Hilsen Karoline:-)

    SvarSlet
  142. Linket finder du ude i højre kolonne eller her: http://genbrugblirguld.blogspot.com/2011/04/foret-tasker.html

    SvarSlet
  143. hey helene...

    hvordan laver man den nye tasker/penalhus du har sat på her... kan ikke lige hitte ud af hvordan du har lavet toppen?

    SvarSlet
  144. Hver af penalhusets aflange sider er en flad taskebund. På hver af bundene har jeg syet to ringe. Altså er det egentlig to aflange kurve, jeg arbejder med. De to kurve samler jeg med en strimmel i bunden og en lynlås øverst.

    Det er det bedste jeg kan beskrive (o:

    SvarSlet
  145. super tak ... tror jeg har forstået det nu ved at kigge på det.... syr du først lynlåsen i, inden du samler penalhuset helt eller gør du det til sidst... tak for en rigtig god vejledning her inde.. kigger dagligt på din side...for at se om du har fundet på nye spændende ting... den 19 0g 20 nov er der genbrugs udstilling i min by hvor de har udstillet varer af genbrug... dog har jeg ikke disse flette tasker med men har udstillinger af mine pops tabs tasker....

    tak for hurtig tilbagemelding...

    venligst mette

    SvarSlet
  146. Det lyder rigtig spændende! :o)

    Lynlåsen er det sidste jeg syr i!

    SvarSlet
  147. Hej Helene
    Dejligt med din flotte hjemmeside med alle de gode og vejledende billeder.
    Hilsen Birgit

    SvarSlet
  148. Hej Helene
    Det er en super hjemmeside du har :D er allerede ved taske nr 3:D

    hvad gør du med hank i de store tasker med flad bund?? på dit billed har din et rød "bånd" går den bare under tasken og så på til hank eller?

    Hilsen Ulla

    SvarSlet
  149. Hej Ulla. Mange tak! Det er helt rigtigt. Jeg har brugt bredt bånd købt i en bådforretning. Det har jeg syet hele vejen under tasken og op til hanke.

    SvarSlet
  150. Hej Helene.
    Super, det vil jeg prøve :D
    Tak :D

    SvarSlet
  151. Hej Helene...

    Jeg er ivrig bruger af din side,synes det er super skønt at se din kreativitet.
    Jeg vil rigtigt gerne lave en taske med flad bund af kaffeposer, så har set dette klip på YouTube, men kan ikke helt forstå hvordan det kan holde.. http://www.youtube.com/watch?v=7HmdlmD5Hd0&list=FLCHb-5var4N8TPCcInhlRjQ&feature=mh_lolz

    Måske du kan se hvordan det kan lade sig gøre :o)

    Hilsen Margareth

    SvarSlet
  152. Hej Margareth

    Man kan sagtens bruge fremgangsmåden vist i filmen. Altså lave de små halve tern og sy i. Jeg gjorde det selv på en af de første tasker.

    Men det så ikke så pænt ud, og som du skriver, det virker ikke nær så holdbart som den måde jeg selv gør det på nu og viser i vejledningen.

    SvarSlet
  153. Du behøver ikke nødvendigvis at lave det hak på ringene :-) du kan også bare lave standard ringe og så bare bruge 8 lapper mere, så syr man hjørnerne på ringene sammen på bundens 4 hjørner :-)

    SvarSlet
  154. Malene. Du har helt ret!

    Personligt er jeg mere til den viste model, idet jeg synes det er nemmere at styre. Men man opnår præcis samme resultat :o)

    Tak for tippet!

    SvarSlet
  155. jeg har selv lavet et par af de små håndtasker og skal til at starte med at lave de flad bundet. Men ved du hvordan man lave de storer tasker?
    De ser sådan her ud.
    http://ollinarmcandy.uk.com/handbags/shoulder-bags/around-town-crazy-dazy.html

    Eller dem her....
    http://ollinarmcandy.uk.com/handbags/small-bags/illegally-brief-splash.html

    Håber du kan hjælpe mig lidt ^_^
    Jeg kunne virkelig godt tænke mig at lære at lave dem :D

    SvarSlet
  156. Sismofyt19. Den øverste kan du lave ud fra min vejledning: http://genbrugblirguld.blogspot.com/2011/11/vejledning-til-flettet-penalhuse.html

    Du skal nok bare lave "penalhuset" en del større.


    Den nederste variant kan jeg ikke lige være behjælpelig med pt.

    SvarSlet
  157. Hejsa :)
    Tak for rigtig gode vejledninger - fed blog du har dig! :)

    Jeg tænkte på - hvilken slags tape bruger du?
    Altså hvis du fletter i papir .

    For jeg har sådan noget 'pakketape' & det flækker sku , så det er skide besværligt at sidde & hive de små stykker hen til det store stykke hvergang :(

    Håber du forstår hvad jeg mener ;-)
    Det er når man hiver tapen fra selve rullen at den ikke fortsætter i ét stort stykke men ''går i stykker'' i noget af tapen ..

    Mvh Heidi

    SvarSlet
  158. Hej Heidi.

    Jeg bruger gennemsigtig bred tape fra tikronersbutikkerne landet over. Det fungerer rigtig godt for mig. Alternativt selvklæbende bogbind, hvis stykkerne du skal flette af er store.

    SvarSlet
  159. I har godt nok meget skrald ;-)
    jeg har også været ved at lave de der tasker (i papir)
    jeg synes, det tager meget lang tid, at lave og jeg kan ikke se, hvor du få den tid fra...

    SvarSlet
  160. Det tager lang tid, det kan vi hurtigt blive enige om. Og ind imellem (relativt tit) kniber det med timer nok i døgnet.

    Men jeg holder af de mindst 20 projekter jeg har i luften hele tiden. Jeg holder af at blogge og læse blogs. Det har jeg egentlig bare besluttet, at der skal være tid til :o)

    SvarSlet
  161. Unskyld at jeg bare sådan spørger hele tiden men ved du hvordan man laver den her form for taske? http://ollinarmcandy.uk.com/collections/black-butterfly/mini-poppins-black-butterfly.html
    Elsker dine tasker!! har fået en masse vejledende tips herfra :)

    SvarSlet
  162. Sismofyt - det er en aflang flad bund som er bukket rundt. Taskernes to sider er to aflange bunde syet på i hver side.

    Må indrømme, at jeg ikke selv er så begejstret for en sådan model - i mine øjne ser den halvfærdig ud. Så en vejledning kommer der formodentlig ikke herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. hva så med enderne?

      Slet
    2. Taskens ender, tænker du på? Det er en lille flad bund i hver ende.

      Slet
  163. det regnede jeg heller ikke med :D Det er bare rart at vide hvordan man gør, kunne jo være at man trængte til en udfordring ;)

    Rigtig godt nyt år og tak for din hjælp ^_^

    SvarSlet
  164. Hey ! Super fede opskrifter ! laver også en masse selv :) lærte det på min efterskole men lige et råd jeg syer med fiskesnørre tror det er bedre :D ps har min egen blog med andre kreative ting :D i kan tage et kig håber det er okay med et link :D http://lineskreativeverden.blogspot.com/

    SvarSlet
  165. Hej Helene.
    Jeg har en del besvær med at få syet den flade bund på.
    Bliver den syet indvendig, eller hvordan?
    Det ser mærkeligt ud når jeg syr den fast!

    Tina :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina.

      Bunden syes på udvendigt, ligesom man gør det med de resterende ringe. Indvendigt er det ikke rigtigt til at komme til.

      Du kan eventuelt prøve at sende mig et par billeder, så skal jeg se, om jeg kan guide dig videre.

      Slet
  166. hej:-) Kan du ikke ligge et billede ind af det færdige resultat af pungen fra forskellige vinkler? Det kunne være dejligt :o)

    SvarSlet
  167. Billeder af det færdige resultat finder du under solgte tasker :o) Tasken er solgt.

    SvarSlet
  168. hej er der nogen der kan hjælpe mig jeg skal til at flette en stor taske og skal have en skulder hank på er det nogen der ved hvordan man sætter dem på og hvor man køber dem

    SvarSlet
    Svar
    1. Læderiet har en masse. Du kan søge dem frem på Google :o)

      Slet
  169. der har jeg kigget men syntes ikke rigtig at jeg kan finde en skulder hank

    SvarSlet
    Svar
    1. Okay. Så bliver jeg dig nok svar skyldig. Hvad med Panduro, har du undersøgt hvad de har?

      Slet
  170. ja det er også undersøgt.. jeg har fundet nogle steder uden for DK hvor de har dem til rimelige penge

    SvarSlet
  171. Hej Helene :)

    1000 tak for en superfed side :-D. Jeg er inde og kigge meget meget ofte *gg*. Du er en knag til at forklare dig og jeg elsker at læse spørgsmål og svar og få inspiration til tasker *SS*.

    Ang den taske med det røde bånd om : jeg har selv lavet en, hvor jeg ville have båndet på samme måde, men det måtte jeg opgive :-(. For jeg kunne ikk finde ud af at sy den på tasken. Det var som om, at båndet var for smalt på en eller anden måde. Jeg kunne godt sy den på på den ene side af båndet, da jeg brugte hullerne mellem ternene at sy i. Men på den anden side af båndet kunne det ikk lade sig gøre, da båndet var smallere end selve ternene - hvis du kan følge mig ??
    Helene, hvordan gør du det ????

    Endnu engang tak for en superskøn side :-)
    Flettehilsen
    Bethina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bethina.

      Tak for rosen! Dejligt du finder inspiration herinde - beklageligvis for din familie, som så må undvære dig, når du er foran skærmen.

      Jeg stod selv med præcis samme udfordring, da jeg syede det røde bånd på. Kan du ikke lige sende mig en mail? Så laver jeg et billede og sender til dig. Så giver det nok mere mening, vil jeg tro.

      Slet
  172. Hej Betina

    Vil også lige takke dig for dine super lækre billeder og vejledning. De har også været mig til stor hjælp.
    Har et lille tip, som du måske kan give til andre. Jeg opkøber pæne tasker i genbrugsforretninger og bruger lynlåse og remme. Det er meget besparende og er som regel mere holdbar, end det man køber fra nyt.

    Mange flette hilsner fra

    Maj-Britt

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil bringe det videre i et senere indlæg. Tak for tippet! :o)

      Slet
  173. Du er virkelig inspirerende :) har selv lavet taskerne af gamle blade osv et stykke tid :) Folk er vilde med dem :)
    Hvor lang tid bruger du på en taske med for? for jeg synes godt nok det tager lang tid :) Men det er hyggeligt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Orv det var et godt spørgsmål. Mon ikke jeg bruger et par timer ekstra på tasken, hvis der skal for i. Cirka.

      Slet
  174. Hej :-)

    Vi er to piger, som lige er startet på at flette punge osv.

    Men vi har problemer med at sy dem sammen, det bliver ikke så pænt..
    Vi mangler hjæææælp!

    Evt. nogen som vi må komme og besøge, så vi kan få hjælp? eller har en vejledning - en rigtig god vejledning!

    På forhånd tak ! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej begge.

      Der er desværre rigtig mange som skriver til mig om at komme forbi og få hjælp. Jeg kan desværre ikke sige ja til en uden at sige ja til de andre. Jeg har simpelthen ikke tiden til alle de besøg der vil komme ud af det.

      Men hvis i søger på "candy wrap how to" på Youtube findes der en masse videoer :o) Jeg håber det kan hjælpe jer!

      Slet
  175. Hvordan syr du så bunden på siderne :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Har du fremstillet en kurv før? På præcis samme måde :o)

      Slet
  176. hej jeg vil også gerne vide hvordan man syer bunden på siderne, og jeg har ikke lavet en kurv før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tjek min vejledning til at lave flettede kurve. Det er samme fremgangsmåde :o)

      Slet
  177. Jeg tænkte på om der er nogle der ved hvor man kan købe plastik til at sætte oven på gave papir fx. sådan det bliver tykkere vil rigtig gerne finde en hjemme side med det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvklæbende bogplast kan købes i enhver boghandel.

      Gennemsigtigt gaffatape kan købes i Tikronersbutikkerne.

      Slet
  178. Mange tak! det vil jeg prøve at kigge på :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Bestemt så lidt! Prismæssigt kan det klart bedst betale sig med tapen. Bogplast er relativt pebret prismæssigt.

      Slet
  179. Hej Helene.

    Respekt til dig! Det er godt nok en masse fine ting du får lavet!

    Jeg er selv igang med en større pung, jeg har prøvet at lave den bund hvor ternene ligesom ligger dobbelt i midten, (som du forklarer i guiden) det er gået o.k. og den er også syet sammen.
    Men nu til mit problem: Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor lange mine "kæder" skal være, for at passe til bunden!?
    Der er 12 tern i midten.
    Har du en regel for hvor lang kæderne skal være i forhold til bunden? Eller skal jeg bare prøve mig frem hver gang?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg prøver mig frem hver gang. Min dovenskab tillader mig ikke at lave et skema og skrive det ned :o)

      Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med 12 tern i midten...?

      Slet
  180. Hei jeg er selv gået igang med at lave tasker og diverse ting i den her flette metode, hvad for noget snor bruger du til at sy det sammen med ? alm bomulds sytråd eller ?

    Mvh Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænke os på om du ved om man kan lave en taske eller pung hvor man bruger et foto af ens børn eller ligende så det os kan ses at det er et foto. ?

      Slet