DIY: Pap ko - Maren og Arnold

Som lovet en vejledning / DIY til mine papkøer Maren og Arnold. Fremgangsmåden er meget simpel, men det kan tage timer at tilpasse papstykkerne. Nogle gange er det nødvendigt at klippe det samme stykke flere gange, hvis det første bliver trykket skævt eller koen fået et forkert udtryk. Så find tålmodigheden frem :o)


MATERIALER:

- Rigeligt med pap af samme tykkelse og art (kraftigt men ikke for tykt igen).
- En god saks.
- En spids blyant + et viskelæder.
- Lim til øremærkerne + mulen.
- Et mindre stykke neongult papir


FREMGANGSMÅDE: (papnumre ses på skabelonerne nedenfor)

1. Klip en udgave af nummer 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 9 (se skabelonarket nedenfor). Der skal både klippes på de sorte streger samt de stiplede røde og blå.

2. Klip 2 af nummer 8 (øremærkerne). Øremærkerne har jeg klippet af neonfarvet gult papir, men pap kan også bruges. Øremærkerne limes på papstykke 7 som vist på tegningen nedenfor. Øremærkerne kan dekoreres med koens navn eller stregkode.

3. Herefter klippes 1 udgave af højre side samt en udgave af venstre side. Skabelonerne til de to sidestykker findes på skabelon-ark-3 nedenfor.

4. Papstykke 1 limes fast på papstykke 2, så mulen kommer til at se ud som tegnet på skabelons-ark-1.

5. Nu kan koen samles. Det blå / højde sidestykke skal sidde sammen med papstykke 1-7 + 9 der hvor de stiplede linjer er blå. Ligeledes skal det røde / venstre sidestykke sidde sammen med papstykkerne ved de røde stiplede linjer.

BEMÆRK: Koen kan samles på rigtig mange forskellige måder. Nogle starter med at skubbe mulen (papstykke 1 + 2) ind i sidestykkerne mens andre hellere vil starte med bagstykket (papstykke 9). Intet er mere rigtigt end andet :o)


SKABELONS ARK:








Da jeg har brugt rigtig mange timer på at få lavet pap-køerne samt ikke mindst denne skabelon, vil jeg værdsætte at skabelonerne samt køerne ikke bliver brugt til videresalg. Det er okay, at du/I linker løs til mit indlæg samt skabelonerne, men skriv venligst hvor du/I har det fra. På forhånd tak!

OPFORDRING: Jeg vil rigtig gerne hører fra jer, som vælger at lave papkøer efter min vejledning og skabeloner. Ris, ros og gode ideer modtages med kyshånd. Ydermere vil jeg rigtig gerne poste billeder af hjemmegjorte papkøer, hvis nogle skulle have lyst til at vise deres kreationer frem :o)

30 kommentarer:

  1. Hej Helene. Det var super hyggeligt at møde dig igen, til lidt hyggesnak og the/kaffe:-). Tusind tak for det fine stof. Hvor er de køer bare fede, har lige vist dem til Lasse, han er helt vild, og vil straks igang, så mon ikke jeg snart kan sende et billede til dig af hans kreation:-). Knus

    SvarSlet
  2. De er rigtig fine dine køer... regner bestemt med at prøve at lave en... sender naturligvis gerne lidt evaluerende kommentarer ☺

    SvarSlet
  3. Org! Det rener jeg stærk med, jeg skal prøve og i gang med engang i aften eller i morgen!(:

    SvarSlet
  4. Genialt!! Når jeg er kommet igennem den forestående eksamen, så ku det være sjovt at prøve. Tak fordi du delte :-)

    SvarSlet
  5. Awesome! Jeg EEELSKER bare køer! (: Jeg skal helt klart prøve at lave sådan en én dag (;

    SvarSlet
  6. WOW, Helene!! Den er da bare helt fantastisk!! Faldt lige over dit link hos Busters mor's verden, og måtte lige se DIY'en! Man bliver jo næsten nødt til at prøve selv!! ;-)
    Kanon-lækker DIY!
    Og tak for en altid inspirerende blog!!
    Kram i massevis og ha' en lækker dag!
    Jane

    SvarSlet
  7. Tusinde tak Jane.
    Lækker dag til dig også :o)

    SvarSlet
  8. De er så skønne de dyr. Men for pokker et arbejde.... Kan man ikke købe dem et sted? jeg magter ikke at kaste mig ud i det.
    I øvrigt så arbejder jeg med børn. Er der nogen af dine papdyr, som børn kan lave tror du???
    Mvh Heidi

    SvarSlet
  9. Jo Heidi, de kan skam sagtens købes. De forhandles vist ikke i Dk, så de skal nok bestilles hjem fra udlandet. Se og læs mere her: http://www.cardboardsafari.com/shop/index.php?

    Nu ved jeg ikke hvor gamle børnene er, men det kræver af og til godt med tålmodighed og lidt præcisionsarbejde :o)

    SvarSlet
  10. Heej Helene..
    Jeg ville lige spørge om du kunne lægge en skabelon op på elgen eller et link ?
    På forhånd tak..
    Knus Zenia & Kira..

    SvarSlet
  11. Hej Zenia og Kira. Jeg har desværre valgt ikke at lave en vejledning til elgen. Dette skyldes at min elg i høj grad minder om en der kan købes hos firmaet cardboard safari.

    Jeg har taget udgangspunkt i et billede af en af deres elge, som jeg så har lavet lidt om og tilpasser til mine forestillinger om en "korrekt" elg.

    SvarSlet
  12. Hej Helene

    Fed fed blog du har, jeg har brugt mange timer herinde, og følger trofast med i dine mange kreative udfoldelser.. Jeg har prøvet den her pap ko, men jeg kan ikke rigtig få det til at lykkes, kan det passe at der mangler en skabelon "9", eller kan jeg bare ikke se den? :) - Jeg synes ikke rigtig jeg kan regne ud hvordan den skal se ud på den overordnede tegning... :)

    SvarSlet
  13. hej.

    reigtig søde dyr! jeg tænkte på om det kunne være muligt at lave et hestehoved?? efter som jeg er helt vild med heste og også har "min egen" et par gange om ugen.
    på forhånd tak:)

    SvarSlet
  14. FED ide med hesten! Det har jeg egentlig aldrig overvejet. Jeg går på jagt efter et brugbart hestebillede og vender tilbage :o

    SvarSlet
  15. Fedt!!! håber det funger:)
    (glæder mig til at se resultatet)

    SvarSlet
  16. Hvornår regner du med at begynde på hesten.er nemlig også helt vild med heste og kunne nok godt få et par stykker op på væggen. Elsker alle dine ting!!! Fed fed blog;D

    SvarSlet
  17. Hej. Jeg vil ikke love dig en specifik dato, for jeg har simpelthen for mange projekter i gang. Der kommet nok til at gå et godt stykke tid. Men måske du selv kan gøre et forsøg? ;o)

    SvarSlet
  18. Tror at du har glemt skabelon "9"?? :-)

    SvarSlet
  19. Hej, nej 9 findes skam. Kig ved koens hals :o)

    SvarSlet
  20. ja det er da også rigtigt :-)- tak for hjælpen :o)

    SvarSlet
  21. Jeg vil forsøge mig med at lave en meget lille ko på et tidspunkt, inspireret af dine. Dog er jeg så dårlig til at følge vejledninger, så jeg tror ikke de bliver så vellykkede... men vil gøre et forsøg! :D

    SvarSlet
  22. Jeg kan godt se at der er en 9'er på den samlede oversigt, men jeg kan ikke finde nr. 9 som enkelt skabelon.. Er det mig der er blind?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret, det har jeg nok ikke udtrykt klart nok.
      9'eren tegner jeg af fra den samlede oversigt. Den øverste del af 9'eren er identisk med 7'eren, bare uden ørerne.

      Giver det mening? Ellers må jeg lige få den tegnet op og lagt herind.

      Tak fordi du påpegede problemet :-)

      Slet
    2. Ja, det giver fin mening. Og velbekomme :)

      Slet
  23. Du har ikke lavet elgen som DIY? den ville falde i SÅ god jord hos min farbror hvor vi skal til 60 års fødselsdag sidst i november :)

    Jeg skal helt klart prøve at lave ko'en sammen med mine to store børn (8½ og 6½)
    den er SÅ fiiin :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Udseendet af min elg ligger meget tæt op at udseendet på en såkaldt Cardboard moose som firmaet Cardboard Safari producere. Derimod er køerne, tyren og flodhesten nogle jeg har udarbejdet selv fra bunden.

      Så derfor beklageligvis nej, intet mønster på elgen.

      Slet
    2. Ja jeg så den godt :( men det er nærmest "umuligt" at handle "der-ovre-fra" pga told, moms og skat mm..
      Jeg er bare forelsket i din elg <3 det er nogle rigtig flotte ting du laver -også selv om du har kigget lidt efter, så er det da en KÆMPE opgave :)
      Tak fordi jeg må kigge med :)
      Lene

      Slet
    3. Vi er helt enige. Det kombineret med, at jeg synes deres elg havde nogle mærkelige "hænge-deller" under halsen gjorde, at jeg forsøgte selv. Det tager nemlig meget tid, ja.

      Og mange tak for rosen. Det er dejligt, at du har lyst til at kigge med :o)

      Slet
  24. så sejt vil prøve at lave en en dag

    SvarSlet