Rosette af teposer / vejledning

Som lovet har jeg fremstillet en diy, så de der kunne være interesserede nu selv kan fremstille til/fra kort magen til dem ovenfor. Jeg har selv fremstillet alle mine af kvadratiske teposeforsider, men stort set alt andet papir kan også med stor fordel bruges. 

Til at fremstille rosetterne har jeg brugt:
- 16 stk. kvadratisk tepose-forside
- noget at tegne og klippe ud med
- bomuldsgarn matchende papiret
- tape / lim
- karton matchende papiret

Fremgangsmåden har jeg forsøgt at tegne mig ud af. På første ark har jeg forsøgt at illustrerer måden hvorpå et stykke papir foldes. Alle 16 stykker foldes ligesådan, hvorefter andet ark kan bruges til at samle de 16 "led"! Afslutningsvis limes et stykke karton på rosettens bagside. Rigtig god foldelyst! :o)

36 kommentarer:

  1. Det ser da super nemt ud, måske jeg skulle prøve det :)

    SvarSlet
  2. Er det lige meget hvor store firkanterne er, bare alle 16 er samme størrelse?
    Ellers en super god ide, vil helt sikkert vække opsigt under juletræet :)

    SvarSlet
  3. Ja, Camilla. Bare alle 16 firkanter er samme størrelse.

    SvarSlet
  4. HVor er de fine. Det vil jeg prøve :-) tak fordi du deler :-)

    SvarSlet
  5. Hvor er det en fin ide - jeg er så imponeret over din kreative formåen - bliver inspireret hver gang jeg besøger din blog :-)

    SvarSlet
  6. Tak for den gode ide og den fine vejledning
    Vi har tildelt dig en award
    http://noerkletoeserne.blogspot.com/2011/10/wauw.html

    SvarSlet
  7. hvordan sætter du snoren fast??

    SvarSlet
  8. Mange tak for alle jeres søde kommentarer. Selvfølgelig har jeg lyst til at dele :o)

    Rigtig mange tak for awarden!!

    Anonym. Snoren limer jeg fast mellem rosetten og papskiven bagpå.

    SvarSlet
  9. Sikke kreativ side. Meget flot og imponerende må jeg sige. Har et spørgsmål. For en del år siden havde jeg en sød kollega der lavede blomster skjuler så det lignede små papir bæreposer.. så kunne man putte en plante i og ha den som bord pynt til div. fester. Desværre kan jeg ikke huske hvordan man gør, er det noget du kender til og vil dele?
    Vh Susanne.

    SvarSlet
  10. Susanne - det er desværre ikke noget jeg kender til. Beklager.

    SvarSlet
  11. nej en FANTASTISK idé! og det er en sk*de god DIY!

    jeg elsker dem simpelthen allerede!

    SvarSlet
  12. Hej Helene :-) har de sidste to dage siddet og lavet disse søde rosetter :) jeg har selv omkring 2000 the-poser liggende fordi jeg også bruger dem til at lave flettede tasker og punge af - så det var jo super nemt lige at begive sig i kast med dette lille projekt :) og jeg må sige, jeg synes det er SUPER hyggeligt - og de er da såååå fine .. lige i starten havde jeg lidt svært ved at finde ud af din vejledning - men lige pludselig var den der - og jeg er ikke stoppet siden :) - jeg nyder rigtig meget at læse om dine små og store projekter - jeg får rigtig mange gode idéer til hvad jeg selv godt kunne tænke mig at lave :) keep up the good work :) og god vind og god genbrug fremover :)

    - Michelle

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre :o)
      Og god foldelyst til dig! (hvis du skal have lavet flere rosetter)

      Slet
  13. Har du en vejliedning af de andre rosetter du har lavet ? (:
    Er i fuld gang med den vejledning du har lagt ind - dvs. jeg har stort set snart alle størrelser fra 2 cm og oop efter :)

    FANTASTISK side :D !!!! bruger flere timer herinde hver aften :)

    - Sabina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor lyder det bare fantastisk, Sabina.
      Dejligt du får lyst til at prøve en masse folderier selv, efter at have kigget og læst med herinde.

      Desværre bruger jeg selv vejledninger fra en del bøger.
      Derfor kan de selvfølgelig ikke kopieret og ligges ind her.
      Men hvis du søger lidt rundt på nettet (mest på den engelske del), vil du finde en del online gratis vejledninger.

      Slet
  14. Hej Helene :-) du må undskylde at jeg måske spørger om dette - men hankene til dine tasker - altså dem der går ned under bunden og op som skulder-rem - er det nogle du laver selv? eller er det nogle som du køber færdige ? og i så fald - hvor kan man købe dem henne? :-)
    Mvh Michelle

    SvarSlet
  15. Det skal du skam ikke underskylde for at spørge om :o) Hankene er noget jeg køber og de kan fremskaffes på tre måder (måske flere...).

    I Byggemarkeder har de brede spændebånd i metermål. De er en anelse kraftigere end det bånd jeg har brugt. Omvendt holder de rigtig godt. Der findes et hav af farver og breder.

    På både bruger man også dette bånd. Derfor kan man købe det i bådforretninger i lystbådehavne som eksempelvis Gilleleje. Her er farveudvalget begrænset men prisen okay.

    Sidste mulighed er at opkøbe de gammeldags stofbælter fra genbrugsbutikker. Der skal dog et par bælter til i samme farve og tykkelse. Så det kan godt have lidt lange udsigter.


    Held og lykke med projekt taske med hank!

    SvarSlet
  16. hej jeg er lidt forvirret.. forstår ikke lige din tegning, ved ik om det er fordi den er så lille? men forstå ikke hvordan du gør;( vil SÅ gerne lære det kan du måske forklare det ?:) - Ann Sofie

    SvarSlet
  17. Hej Ann Sofie. Ja, tegningerne er ikke i fuld størrelse.
    Jeg kan desværre ikke forklare/vise det bedre end de tegninger du ser

    SvarSlet
  18. ok. så er der lige det der penalhus.. hvordan laver du de der firkanter?:) kan du måske lave en video eller fler' med det ting du laver og forklare hvordan du gør. læg det ud på youtube og link det hertil:) også var der den der flade pung med det røde inden i den er solgt.. men hvordan laver du den flad?:) det er den hvor der er lynlås næsten hele vejen rundt.. - Ann sofie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen Ann Sofie. Jeg må indrømme, at jeg bliver ret stødt over det du skriver. Sammenlagt har jeg brugt flere måneder på alle mine vejledninger, som jeg ganske gratis ligger herind frit tilgængeligt.

      Vejledningerne er i deres nuværende tilstand det bedste af det bedste. De er gennemlæst, rettet, rettet mere, tjekket, skrevet om og rettet igen. Dette for at gøre det nemmest muligt for jer at anvende dem.

      Så bare at skrive, at jeg bare lige kan lave video og forklare dit og dat støder mig. Det vil tage uger at forberede, udeføre og uploade- tid som jeg simpelthen ikke har og ikke vil få en eneste krone for.

      Jeg vil anbefale dig at købe en plads på et kursus i flet, hvor du kan blive guidet gennem tingene.

      Den pung du omtaler er fremstillet ved at lave en aflang bund til en taske. Den bund er foldet på midten (ligesom hvis man foldede et papir midt over), hvorefter der er syet en lynlås rundt i kanten og tilføjet stof indeni.

      Slet
  19. hej igen.. jeg vil på ingen måde støde dig! eller gøre dig ked af det. det var bare et foreslag, da det er nemmere at se hvordan man gør på en video. men kan godt se det nu. jeg elsker dit arbejde og syndes du gør det så godt:) jeg ville på ingen måde nedgøre dig eller dit arbejde. og hvor lang tid bruger du på taskerne og får du hjælp? jeg ville aldrig kunne lave sådan et arbejde og så hurtigt! det er vildt!:) - Ann sofie

    SvarSlet
    Svar
    1. Folk undervuderer tit hvor meget tid der går til sådanne sysler.

      Hvor lang tid det tager at lave en taske er svært at sige. Det afhænger af model, størrelse, ternstørrelse, foer eller ej, hanke osv osv. Men fra omkring en dags tid og opefter. Plastikken skal jo også vaskes, tørres, klippes og foldes, før man kan påbegynde at samle tasken.

      Ja, nogle gange hjælper min mor mig med at folde nogle led :o)

      Slet
  20. okay og lige et par spørgsmål til.. de store tasker hvordan syer du hankene på dem? og alt det matriale du bruger hvordan får du det ? kan man købe det ? jeg mener du spiser da ikke så meget slik?:o) og jeg laver et lille armbånd ligesom af et led til en taske men den ene ende bliver ligesom lang, det er meningen der skal lidt snor i til sidst men den ende jeg startede med bliver ligesom dårlig. ved ikke om du forstår mig? men har du en ide til hvordan enden kan blive pæn?:) - Ann Sofie

    SvarSlet
  21. og de tasker du har lavet fx. med hesten på hvordan laver du dem ? -Ann Sofie

    SvarSlet
  22. Alt materialet samler min omgangskreds, nogle læsere af bloggen og min familie inklusiv mig selv. Nogle kaffeposer kommer også fra mine forældres arbejdspladser. Jeg tror ikke plastikken kan købes nogle steder, nej.

    De store tasker syer jeg hanke på således:
    http://genbrugblirguld.blogspot.dk/2012/03/hanke-pa-flettede-tasker-diy.html

    Jeg forstår godt hvad du mener med arbåndet. Der er to muligheder for at skjule den ende som ser lang ud. Enten kan du i stedet lave en flettet ring, ligesom dem du bruger til en taske. Hvis du laver det, så det kan glide hen over din hånd, så kan du bruge det som et lukket armbånd.

    Ellers kan du, når du har din flettede kæde sætte et halvt led rundt om enden som ser forkert ud. Giver det mening?

    De to tasker med dyrene, hest og drager, er langt hen ad vejen lavet som de andre tasker. Leddene er foldet på samme måde, eneste forskel er måden hvorpå leddene er sat sammen. Det er egentlig lidt ligesom du flettern hjørnerne på en kurvebund. Man fletter nærmest i s-former hele vejen.

    SvarSlet
  23. nej ved ikke lige helt hvad du mener med et halvt led.. så bliver det jo bare det samme? og det der med kvurgebund, jeg forstår det godt men når "firkanten" i hjørnet er færdig så er der da to af tingene i firkanten der ikke hænger sammen?? jeg kan nemmelig ikke se hvordan du får alle 4 til at hænge sammen. jeg har dog set opskriften igen,igen, og igen.. men vil så gerne lave det penalhus så håber på du kan forklare det :o) - Ann Sofie

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår ikke helt hvad dit spørgsmål går på!? Penalhus eller pungen med lynlås hele vejen rundt?

      Angående enden på armbånden. Man laver et snydeled. Simpelthen for at dække den ene del af det led der ser langt ud. Man kan lime det på rundt om bare folde det rundt om enden.

      Slet
  24. og når du laver noget i fx. haribo poser, hvordan kan du det det bliver jo ikke holdbart? - ann sofie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hariboposerne holder fint at flette af. Dem skal der ikke gøres noget ved.

      Slet
  25. hej igen jeg kiggede på jeg søger. jeg kan godt skaffe de der cola ting i sølv er det noget og jeg kan også måske skaffe de der bøtter med røde blomster og låg hvis det var noget? - Ann sofie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen.

      Tusinde tak for dit tilbud. Dåsedimserne har jeg siden mit indlæg fået samlet rigeligt af - ellers mange tak.

      Er det mon Erik Kold bøtterne du tænker på? Hvilke modeller er der tale om, ved du det?

      Slet
  26. ja, det er hvert faldt magen til dem du har. sådan nogle i røde.. hvis det var noget - ann sofie

    SvarSlet
    Svar
    1. Der findes rigtig mange modeller og størrelser. Pt. leder jeg "kun" efter de helt store runde, hvor der kan være en hel pose (2 kg) mel i eller de helt små til krydderier.

      Ellers er det kun de helt bitte små til krydderier samt de større firkantede bøtter. Allesammen med blomster selvfølgelig :o)

      Slet
  27. den jeg har er den helt store runde:)- ann sofie

    SvarSlet
    Svar
    1. De store har stor interesse!! :o)
      Jeg har nemlig kun 3, hvor den ene har afslag og er helt tåget i plastikken. Desuden er de hvide, så en rød vil være fantastisk.

      Har du mulighed for at sende mig en mail, så kan vi finde ud af, hvad du vil have for den og porto osv ? ;o)

      Slet