Skrot ideen om skrald!

Hårspænder fremstillet af tom mademballage. Forestiller mig tynde rensede juicekartoner eller kraftigt plastik med indvendigt lag af folie. Vejledningen findes lige her!
Servietringe af slikpapir. Foldet på præcis samme måde som mine tasker. Projektet er ideelt til dem der ikke føler for at flette en hel taske, men alligevel gerne vil stifte bekendtskab med teknikken. Vejledningen findes lige her!
 
Sidst men ikke mindst min egen favorit. Et alternativ til den tilbagevendende halve julestjerne med selvklæbende tape på bagsiden. Sløjfen her er præcis som hårspænderne lavet af genbrugt mademballage med folie på indersiden. Vejledningen med billeder findes lige her!

Nettet er fyldt med rigtig mange gode vejledninger til projekter. Genbrugsområdet er ingen undtagelse. Den verdensomspændende virksomhed Terracycle har på deres danske hjemmeside lagt en masse dejlige trin-for-trin vejledninger til fremstilling af alt fra hårspænder til servietringe og alternative gavesløjfer.

Er man ikke til gør det selv, kan man også lade andre gøre arbejdet. I stedet kan man tilmelde sig som indsamler af specifikt emballage. Efter at have tilmeldt sig, indsamler man den aftalte emballage og sender til Terracycle. Portoen er selvfølgelig forudbetalt! For hvert stykke modtaget emballage doneres et beskedent beløb til velgørenhed. Emballagen genbruges enten til ny emballage eller redesignes til eksempelvis tasker.

Besøg Terracycles danske site ved at klikke her, hvor du kan læse meget mere om indsamlingsprojekter, kreative DIY's og meget, meget mere! (o:

9 kommentarer:

  1. Hej Helene.
    Super fine DIYs - jeg forstår bare ikke helt, hvorfor de kun samler Tassimo kapsler. Det er ærgerligt for konceptet er jo godt, og jeg ville da gerne sætte en kasse op på mit arbejde. Vi drikker desværre ikke Tassimo:-S
    Glæder mig til at se et par blomster på julegaverne fra din hånd. Vis endelig gerne frem på bloggen:-)
    Kh Anne-Mette

    SvarSlet
  2. Hej Anne-Mette,

    Tak for din kommentar om TerraCycle. Vi samler, som du siger, i øjeblikket Tassimos kapsler og foliepakker. Vi er helt nye i Danmark og håber at vi kan udvide vores aktiviteter snart.

    Mvh, Kristina

    SvarSlet
  3. Tak for tippet - især en genial ide med de servietringe :-)

    SvarSlet
  4. Det er faktisk meget smart, er vild med hårspænderne på første billede - fedt at man kan genbruge affald på denne måde

    www.itsmypassions.dk
    - Kig gerne forbi, jeg har en lækker konkurrence kørende pt.

    SvarSlet
  5. Anne-Mette - jeg tror og håber, at det kun er her i opstartsfasen, at det kun handler om kapslerne. På sigt forestiller jeg mig, at der kommer mange flere ting at indsamle. Som Kristina også siger :o)

    SvarSlet
  6. Tusind tak for tippet - det er jo helt vildt fint og super gode idéer til, hvad man kan bruge sit brugte emballage til! Der ryger jo nok skrald ud i forvejen, hvorfor så ikke få noget fedt ud af det... Det er også noget man kan have børn med til - alt i alt rigtig godt påfund!

    SvarSlet
  7. Mega ide med at genbruge tom emballage. Flotte og nemme ideer.

    SvarSlet
  8. Gode idéer, tak for tippet! Hvad laver man hårspænderne og julestjernerne af? Hvor tykt skal det cirka være? :-)

    SvarSlet
  9. Karen - jeg vil bruge rensede kraftige poser fra frosne grøntsager eller chipsposer. Med streg under rensede, så de ikke er fedtede men helt blanke.

    SvarSlet