Hæklet kaktus - DIY

Har erfaret, at der er stor efterspørgsel på dansksprogede hækleopskrifter på kaktusser. De fleste jeg selv har brugt er fra nettet eller hæklet efter billeder af andres. Den eneste jeg selv har prøvet mig frem til er denne, som jeg gerne vil dele med jer.

Kaktussen hækles som en flad firkant. Først når firkanten er færdig, samles kanterne så der formes en tube. Denne syes herefter sammen. Det er altså meningen, at kaktussen til en start er helt flad :o)

MATERIALER:
Saks
Grønt garn.
Brunt garn.
Vat eller anden form for fyld.
Nål med spids.
Hæklenål matchende tykkelsen på garnet.
Krukke, potte, kop, dåse eller andet som kan agere kaktusholder.

Jeg har selv anvendt nål 2.50 mm samt grønt strømpegarn og brunt bomuldsgarn. I og med, at jeg bruger samme nr. nål til både det tykke strømpegarn og bomuldsgarnet, virker det grønne stykke en smule tættere end det brune stykke.


NØDVENDIGE MASKER OG FORKORTELSER:
fm = fastmaske. Vejledning findes her.
lm = luftmaske. Vejledning findes her.
ml = magisk løkke (magical ring). Vejledning findes her.



GRØN KAKTUS:
Med grønt garn hækles følgende:
R1 - 41 lm (= 42 masker) :

Antallet af luftmasker afgøre kaktussens højde. Vil du gerne have en højere kaktus, kan du eventuelt lave flere luftmasker. Dog passer det samlede antal af masker dog ikke i resten af opskriften!


R2 - 1 fm hækles i anden lm fra hæklenålen. Herefter 39 fm (= 40 masker)
Der hækles kun i bagerste løkke, hvilket danner en rille på langs af kaktussen:


R3 - R28 - Gentag række 2. Der hækles stadig kun i de bagerste løkker, for at danne riller. Undervejs ser det således ud:



Når alle 28 rækker er hæklet, ser firkanten ud som nedenfor. Vil du gerne have kaktussen lidt tykkere/kraftigere, kan du hækle et par rækker mere:



 Herefter foldes stykket, så der formes en tube:



Herefter syes der hele vejen på lags af tuben. Vi ender altså med et langt rør:

Herefter syes hele vejen rundt i rørets ene ende, hvorefter det strammes til, så enden lukkes helt: 

Enden hæftes godt og det der nu ligner en halv flad agurk vendes om, så siden uden syningerne vender ud af. Herefter fyldes den op med vat:




BRUN JORD:
Med brunt garn hækles følgende:
R1 - 5 fastmasker hækles i en ml (= 5 masker)
R2 - 2 fastmasker i hver fastmaske (= 10 masker)
R3 - 1 fastmaske,  2 fastmasker i næste. Forsæt omgangen rundt (= 15 masker)
R4 - 2 fastmasker, 2 fastmasker i næste. Forsæt omgangen rundt (= 20 masker)

Undervejs ser det således ud:


R5 - 3 fastmasker, 2 fastmasker i næste. Forsæt omgangen rundt (= 25 masker)
R6 - 4 fastmasker, 2 fastmasker i næste. Forsæt omgangen rundt (= 30 masker)
R7 - 5 fastmasker, 2 fastmasker i næste. Forsæt omgangen rundt (= 35 masker)
R? ....


... sådan fortsættes til "jorden" har en størrelse, så den passer ned i potten, bøtten, koppen, skålen eller den anden ting, som kaktussen skal stå i. Jeg har målt efter min blomstrede kop. 

Når "jorden" passer i størrelse til potten hækles fire omgange med fastmasker. Der tages hverken ind eller ud undervejs.

Når "jorden" er færdig, ser den således ud:

Herefter tegner og klipper jeg et stykke skumgummi efter min potte. "Jorden" spænder jeg ud over skumgummiet:


Så er det bare at sy kaktussen fast på jordstykket og herefter samle delene.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vil du undgå at din kaktus føler sig ensom, kan du bruge opskrifter som denne her til at etablere en lille sammenplantning! Rigtig god hæklelyst :o)

Se flere billeder af mine sammenplantning lige her.

9 kommentarer:

  1. Hvor er de bare fine og en rigtig god beskrivelse, tror jeg vil prøve at hægle.
    Ida

    SvarSlet
  2. Fandt din blog den anden dag, og må bare sige at den er helt igennem fantastisk:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen velkommen til så :o) Og tak for de rosende ord. Synes det er så dejligt, når andre finder inspiration og måske selv får lyst til at prøve lidt.

      Slet
  3. Så fin, må lave en til min søns værelse.

    Kærlig Hilsen Heidi

    SvarSlet
  4. Jeg synes den er så fin og er lige gået igang med at lave den til en gave som jeg skal give på lørdag. Men den kommer ikke til at se ud som dit!! :( jeg har lavet luft masker og hæklet fastmasker tilbage. Og så forstår jeg opskriften sådan at man skal hækle frem og tilbage med fastmasker indtil den har den ønsket bredde?? Men mit bliver bare helt faldt og ikke "takket/rillet" som dit. Jeg bruger bomuldsgarn. Kan du se hvad jeg gør forkert?! På forhånd tak. Kh Anna

    SvarSlet
  5. Hej Anna. Jeg har måske ikke fået det udtrykt klart nok, men der hækles kun i bagerste løkke hele vejen igennem. Dette danner rillerne. Jeg har forsøgt at formulerer det tydeligere i vejledningen nu :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) nu ser det helt anderledes og rigtigt ud :) der kommer et billed af det færdige resultatet i løbet af weekenden. :)

      Slet
    2. Den vil jeg glæde mig til at se :o)

      Slet