Dalle Valle retro online (servicemeddelelse)

Så er der dømt nostalgi for alle pengene! Hos Det Kongelige Bibliotek har man digitaliseret samtlige kataloger fra Daells Varehus fra 1911 til 1998. Og der findes ALT i disse kataloger. Har fundet så meget spændende og endda ting jeg selv samler på.

År for år kan man følge moden, prisstigningerne samt finde nye klassikere. Eksempelvis har jeg lige erfaret, at fuglene jeg skrev om tidligere på dagen blev solgt hver jul fra 1975 til 1981. De første år havde fugle ikke breve i munden, hvilket de dog havde de sidste år.

Fuglene blev solgt i pakker af 4 styks. Fra start kostede de 5,85 kroner pr. pakke. I 1981 var prisen steget fire kroner til sølle 9,85 kroner.

Samtlige kataloger kan findes i kronologisk rækkefølge lige her! God læselyst :o)

7 kommentarer:

  1. Fantastisk.... Ih altså!!! Tak for tippet :)

    SvarSlet
  2. tak for link og da jeg er født i 1961 så kan jeg huske meget fra dengang hehe

    SvarSlet
  3. Jeg er også født i 1961, og vi havde skam et Dalle Valle i Århus. Husker turene derned med min farmor og også katalogerne. De gamle kataloger havde jeg glansbilleder i. Det var tider.

    SvarSlet
  4. Tusinde tak for tippet! Da jeg var barn, var det sådan, at mine søskende og jeg fik lov til at vælge tøj for et vist beløb fra Dalle-valle-kataloget. Så det var forbundet med meget glæde, når kataloget ankom, og jeg kunne få timer til at gå med at vælge... Når tøjet så ankom, var det ikke altid som forventet.. og nogle gang var der sendt forkerte ting. Det mest spændende var sådan set det med at vælge. Har lige været inde og kigge nogle af katalogerne fra starten af firserne, og jeg kan faktisk genkende en del af tøjet. Både som noget, jeg selv har haft, og som noget kammerater har haft :-)

    SvarSlet
  5. Tak for linket. Hvor er det skønt at gense katalogerne. Jeg kommer vist til at bruge et par timer på det her :-)

    SvarSlet
  6. Jeg blev da lige nød til at finde dette gamle indlæg af dit, hvor er de bare fine med brev i munden, tak for info :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da bestemt så lidt ;-)

      Slet