DIY: Hanke på flettede tasker



Som lovet poster jeg her lidt hjemmegjort grafik omkring påsyning af hanke på flettede tasker. Ovenfor er tasken "foldet ud". Det gør det hele lidt nemmere at forklare. Jeg syer selv hanke på at kraftigt stofbånd. Man kan også bruge hanke fra genbrugstasker, bælter, sikkerhedssele og ja, en masse andet.

VIGTIGT! Det er klart nemmest at sy lynlås i tasken før hankene monteres :o)

Fordelen ved at gøre som her, at sy hankene hele vejen neden om bunden, er at det er hankene som bærer vægten i tasken. Nitter man hankene på halvvejs oppe, er det tråden man syer med, som skal holde. Dette kan føre til, at led revner og tråden knækker = tasken går i stykker.

Når jeg syer hank på en taske, syer jeg først en "badering". Jeg tager de to ender på båndstykket. Så i stedet for at have et langt stykke hank, har jeg nu lavet det til en ring. Ringen ligger jeg på tasken som vist på tegningen.

Herefter er det "bare" at hæfte en tråd et sted, og begynde at sy hanken fast til tasken. Det gør jeg ved at sy mellem plastiklagene. Hele vejen om langs kanterne på hanken syer jeg små sting i hanken.

Det foregår på samme måde, som når jeg syer en lynlås i. Når man har lavet et lille sting i kanten på hanken, syer man ned i plastiklagene igen. Herefter syer man en tern videre og stikker igen op i hanken. Sådan fortsættes hele vejen langs hankens kanter = evighedsarbejde. Men resultatet bliver fint :o)


KONKLUSION: Der skal altså på intet tidspunkt stikkes hul i plastikken. Man syer udelukkende mellem lagene i tasken, ligesom når tasken syes sammen. Det eneste der laves små huller i med nålen er hanken.

21 kommentarer:

  1. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvordan du mener "hele vejen om langs kanterne på hanken"

    Du kan vel kun sy der, hvor ternene mødes?
    Så hele hanken kan jo ikke sys fast - kun enkelte sting?

    Julie

    SvarSlet
    Svar
    1. Der skal syes sting hele vejen rundt langs kanten på hanken med de mellemrum der nu kommer, fordi du "kun" kan lave sting der hvor ternerne mødes.

      Slet
  2. Hej.
    Jeg ved du har skrevet det et sted før, men hvor køber du det du bruger til hankene?
    MVH
    Camilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Havnebutikker med fiskeudstyr.

      Slet
  3. hhttp://www.dba.dk/stof-jeg-saelger-ud-af-min/id-81515661/ej
    jeg faldt lige over denne annonce på dba
    måske det var noget for dig :-)
    mvh Elisabeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet. Jeg kigger forbi annoncen :o)

      Slet
  4. Hej Helene. Nu har jeg syet hank på min røde merrild-taske. jeg er selv tilfreds med resultatet. Jeg havde lyst til at du skulle se den, men, jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg gør lige nu. Så du må ha´ det tilgode :o)

    SvarSlet
  5. Syer du hanken uden på tasken eller inden i tasken?

    SvarSlet
  6. Hey. Kanon side du har lavet, og fed inspiration for os andre. Men har lige et spørgsmål ang den store grønne taske med hank. Har du lavet sen med flad bund eller bare med ringe som så er syet sammen i bunden. Kan ikke helt gennemskue det. ( er nybegynder, og ved godt det er et stort projekt) håber du kan hjælpe mig lidt i gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Alle de helt store tasker med hanke jeg laver, er med flad bund :-)

      Slet
    2. Okay så må jeg jo bare i gang. Hvor køber du de sorte hanke som du har brugt til de store tasker, syntes ikke lige jeg kan finde dem, eller også har jeg bare ikke kigget de rigtige steder.

      Slet
    3. En del spejderbutikker har dem i metermål, alternativt har Bauhaus også en masse :-)

      Slet
  7. Hej! Super inspiration, og flot taske! Hvad er størrelsen på de lapper du bruger, og hvor mange ringe laver du til denne taske?

    Knuzz
    juliejakobsen.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Julie. Tasken tegnet ovenfor er en model. En stor taske med hanke kan flettes i mange størrelser lapper. De mindste lapper jeg har brugt måler 4 x 9 cm. Størrelsen på lapperne afgøre også, hvor mange ringe der skal laves. Mener jeg lavede 25 med lapperne på 4x9, men er ikke helt sikkert.

      Du kan eventuelt se min salgsside under solgte tasker som inspiration. Her kan du selv tælle ringe m.m.

      Slet
  8. Hej Helene.
    Har du en opskrift/vejledning til denne store taske? Vil gerne prøve en større model. Hvor store laver du ternene? Og laver du ringene mindre forneden? Mvh Danielle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Danielle. Jeg har desværre ikke en specifik opskrift på denne taske. Når jeg laver større tasker a la den viste tegning med hank, bruger jeg som oftest plastikstykker som måler 4 x 9 centimeter. Dette gør så også, at der skal rigtig mange ringe på tasken, da de færdige tern kun måler ca. 1 x 1 centimeter.

      Slet
  9. Svar
    1. Se vejledning under menupunktet taskeflet

      Slet
  10. Hvilken slags papir eller katalog har du brugt for at få den grønne farve? Lige nu sidder jeg med gave papir men der er ikke nok, farven er kun lysegrøn men vil også gerne have mørkere farver :-) kan du hjælpe?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne. Jeg har slet ikke brugt papir men kun plastik. Grønt plastik har jeg fundet ved slikposer, frosnegrøntsagsposer, müsliposer, kaffeposer og lignende.

      Slet