Flettet med klap

Så lykkedes det at få fremstillet en taske med klap. På trods af at sagen er fremstillet af chipsposer hele vejen igennem, synes jeg at klappen er blevet ret kraftig. Så jeg må på jagt efter en meget stærk trykknap til lukningen.

Jeg har taget et par billeder undervejs, hvis det kan hjælpe jer der skulle være i gang med samme projekt:
Klappen som den så ud, før jeg begyndte at sy. Den består af tre rækker tern fletter "lige".
Til at folde om de ufærdige ender på klappens dele, har jeg foldet led som vist ovenfor og klippet over i to dele.

Når de halve led er foldet om de ufærdige ender, ser det således ud.

Ternen yderst til venstre er et halvt led som er foldet om det turkis leds ende.



29 kommentarer:

  1. Man kan købe sådan nogle magnetlukninger hos stofogstil. De er rigtig gode til det formål:)

    Og jeg bliver nødt at lave sådan en lukning engang;) Tak for DIY:)

    SvarSlet
  2. Det ser rigtig godt ud sådan der! ;)
    Min veninde har også arbejdet med at sætte "klapper" på nogle af hendes fletterier, men har så bare lavet de almindelige rækker i forskellige længder :)
    Det giver dog de dumme "start-ender" i den ene side, så det her er lidt smartere :o)

    SvarSlet
  3. Det må jeg helt klart prøve engang. Jeg tror jeg kunne finde på at bruge elastik og knap til lukning. Eller måske prøve med et langt elastik, som skjules i "lagene" på bagsiden på langs og synlig foran, så klappen holdes fast under elastikken foran. Giver min forklaring mening?? :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den giver god mening :o)

      Jeg regner selv med at kigge byens genbrugsbutikker efter for smarte taskelukninger, som man kunne overføre til tasken :o)

      Slet
  4. Super smart lukning med knap. Det skal helt sikkert afprøves på min igangværende kuvertaske, som efterhånden er ved at tage form:-) Tak for vejledningen.

    SvarSlet
  5. Det ser super godt ud! :-)
    Vi har også forsøgt os med en pung, hvor der skulle en ganske stærk trykknap til, for at kunne holde på det hele.
    Du kan se den her:

    http://farmorsbiks.blogspot.dk/2012/06/pung-af-konvolutter.html#comment-form

    SvarSlet
  6. Hej Helene.
    Jeg er også fletter, ville gerne lave selv samme klap, tror ikke jeg er helt med i dit fletteriteknik. Du fortælle med, hvordan den laves ???

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål!?
      Spørger du, om jeg fortæller nærmere om det? Det havde jeg ikke planlagt. Men hvis du har specifikke spørgsmål, svarer jeg gerne på det :o)

      Slet
    2. Klappen som den så ud, før jeg begyndte at sy. Den består af tre rækker tern fletter "lige".

      Overstående skriver du under en af dine billeder. Og den er jeg ikke helt med på ?
      Har siddet og stirret mig blind på det og fletterstykker flyder ud over det hele.
      Skal ljeg lave stykkerne som en dobbelt bund eller som hvis jeg fletter en ring?
      Hilsen henriette

      Slet
  7. Okay, så er jeg med.

    Strimlerne jeg har flettet til klappen er ikke flettet som til en normal taske. De er flettet på en lidt anden måde. Ligesom på taskerne med hesten og dragen, som jeg har postet billeder af.

    Det er ligesom at flette hjørner på en kurvebund. Men sætter leddene sammen, så de nærmest danner kæder af s'er.

    Giver det mening?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jep, det gav utrolig meget mening. Nu ser jeg logikken i det.
      Jeg vil forresten også gerne rose din hjemmesiden, kikker løbende på det, fordi du har været en god hjælp da jeg startede at flette
      Henriette

      Slet
  8. Hej Helene.

    Har lige modtaget stor pose lilla, skal du have noget tilsendt ???. Smadder fed lukning, sidder selv med samme opgave, smart med halve led i enderne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.
      Tak for tilbuddet, men jeg har stadig lilla poser tilbage fra sidst :o)

      Slet
    2. Hej Birgitte

      Jeg kunne da godt bruge noget lilla??

      Mvh. Anne

      Slet
  9. Jeg sidder lidt og tænker om man ikke skal have helt styr på, hvor langt man skal flette før man fletter op af igen. ellers kommer det vel ikke til at passe på tasken?

    Laver du først en tegning over flappen eller?

    Jeg plejer at lave flapper med almindelige rækker med halve led på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.

      Ja, helt rigtigt. Man skal lige have et overblik over størrelsen på klappen. Jeg talte mig bare frem, men at tegne det ned på ternet papir er jo bestemt ikke dumt :o)

      Slet
  10. Hvordan bliver spidsen spids?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lidt ligesom at lave et hjørnet på en kurvebund.
      Nærmere kommer jeg det nok desværre ikke med ord.

      Hele klappen er lavet med almindelige led.
      Hele forskellen er måden hvorpå leddene sættes sammen.
      I stedet for at flette ud af en kæde, hvis man skulle lave en ring til en taske.
      Ja så stopper man op og begynder at sætte leddene bagvendt i!?

      Ved ikke hvor meget mening det giver?

      Slet
  11. Hej. Jeg undrer mig lige over hvor du får alle dine ensfarvede stykker plastik fra? er det noget man kan bestille et sted eller sådan noget? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså de ensfarvede tern som indgår i tasken?

      Det er de store chipsposer fra Netto, som er næsten ensfarvet. Jeg har et par familiemedlemmer som somme tider køber dem. Så får jeg poserne :o)

      Slet
    2. Ja også der, men tænker mere på de kretioner hvor du benytter meget af de samme farver, f.eks. hesten og dragen :)

      Slet
    3. Så vidt jeg ved, kan materialerne ikke købes nogle steder. Jeg har bare sat hele omgangskredsen til at samle sammen :o)

      Slet
  12. Hej:-) ser super fedt ud! Fletter selv tasker og punge, men det der har jeg ikke prøvet... Synes personligt det er lidt trælst du ikke gør mere ud af at skrive hvad man skal, jeg kan ikke lige overskue det, men eller's super fedt!:-)


    Der er ikke noget kritik i det,overhoved ikke!:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Som du selv ved, tager det rigtig lang tid at flette. Desværre tager de mindst 10 gange så lang tid at lave vejledninger. Og alle dem der er at finde herinde har jeg ikke fået en krone for at lave. Derfor er der ikke flere vejledninger at finde.

      Selvom bloggen prioriteres højt, kommer studier, arbejde, bekendte og familien i første række :o)

      Slet
  13. Kreativ Company har en opskrift på taske med tryklås. Denne lås ville også kunne bruges på klappen. Koster ikke alverden :-)

    SvarSlet
  14. Angående ovenstående opslag om tryklås.
    De hedder magnetlåse og der er 25 pr pakke (18 mm.) til 59 kr.
    Søg i søgefeltet : kuverttaske

    SvarSlet
  15. Jeg forstå ikke hvordan du har lavet den

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har desværre ikke anden vejledning, end denne her. Hvor hopper kæden mon af?

      Slet