Åh, Karoline





Måtte simpelthen lige et smut inden om udstillingen "Åh, Karoline" om Karolines køkken og danskernes madkultur gennem de sidste 50 år. Udstillingen er pt. at finde på Brede Værk i Lyngby. Næste år vil den være at finde på Dansk Landbrugsmuseum.

Små køkkener fra hvert årti er indrettet med de ting der hører perioderne til. Eneste genganger gennem køkkenerne er Karolinekoen og de dertilhørende kogebøger, kalender, plakater, reklamer og emballage.

Som design-studerende er jeg virkelig imponeret af måden hvorpå en relativt simpel ko af et aflagt køkkengardin kan blive et symbol som så mange forsat kender til. Et symbol som nu nærmer sig de 55 år og stadig "er på toppen". Hatten af for Grethe Rich, som i sin tid fremtryllede Karoline!

Den gule Lotus-sag blev også hurtigt spottet i en montre. Synes måske eksemplaret er en anelse snoldet, i forhold til alle de andre udstillingssagers stand. Omvendt kan man da se, at den har været brugt flittigt :o)

Har eller får du muuuhligheden (haha) for at ligge din vej forbi udstillingen, synes jeg bestemt den er et kig værd! Sikkert især for dem der er gamle nok til at huske endnu flere af tingene fra barndommen.

11 kommentarer:

  1. Åh ja, det er jo et simpelt design. Men synes faktisk ofte det er sådan, at de simple designs er dem, man husker bedst. Og siger man Karoline idag, tænker man straks på koen. Knus Heidi

    SvarSlet
  2. Åh ja, jeg husker tydelig papkoen. Min mor havde fået fat i en hel stak karton-køer så jeg samlede en hel masse og så havde vi køer i hele huset :o)
    Jeg er jo en "ældre" årgang .. så sådan et køkken kan jeg sagtens huske ;o)

    SvarSlet
  3. Ak ja som tiden går og nu føler jeg mig jo helt gammel. Jeg sad jo i børnehaveklassen og foldede den dejlige ko. Syntes faktisk at det var ret sjovt. Hvorfor laver børnene i skolerne ikke længere sådan noget?
    Den udstilling skal jeg da ha set.
    Knuz fra Lina

    SvarSlet
  4. Ihh hvor er det bare typisk, at alle de udstillinger jeg godt kunne tænke mig at se er på Sjælland! Det er ikke spor nemt at imødekomme ønsket om at deltage, når man kommmer helt fra Aalborg :S Men tusind tak for de dejlige billeder, det er næsten som at være der selv og jeg er FAN af Karoline - koen og jeg går LAAAAAANGT tilbage ;)

    SvarSlet
  5. Hej Helene Hvor sjovt med den udstilling ...jeg er netop ved at sy grydelapper med Karoline ko på, skal nok sende et billed en af de næste dage, Det er et vildt godt design og skøn retro. Jeg må snarest afsted til den udstilling
    Tak for tippet
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Dem vil jeg glæde mig til at se.
      Den ko er simpelthen så fin.
      Jeg håber at den også kan komme til at bo i mit fremtidige køkken i en eller anden form: plakat, stofkalender, kogebog, papform eller noget helt femte.

      Slet
    2. Jeg vil da lige gøre opmærksom på, at udstillingen Åh Karoline kommer til Jylland. Hun får fast bopæl på Dansk Landbrugsmuseum på Djursland fra februar 2013. Førts skal hun dog lige en tur omkring Herning til den store FoodTech messe i november.

      Slet
    3. Tak for den info, Irene :o)

      Slet
  6. Hvor skægt :)
    Kan godt huske den ko, selvom min erindring kun går tilbage til de tidlige 90'ere ;)

    SvarSlet
  7. Åhh Karoline koen! Dejligt gensyn. Kan mærke at jeg har savnet den lidt.

    SvarSlet
  8. århh hvor herligt med skønne fotos fra en svunden tid.. ihh så hyggeligt ælsker genbrug.. tak for dejligt gensyn

    SvarSlet