DIY: Gaveæske af mælke- og juicekartoner



Som jeg skrev i går, er der gået lidt sport i for mig, at finde alternative måder at genbruge kartonerne på. Efter at have fået en lille bitte foldet lakridsæske forærende, kom jeg på denne form for æske.

En æske frembragt ved brug af kun 2 kartoner og saks. Ingen lim, klips eller andet bindemiddel. Når den er færdig, måler den cirka 7 x 7 x 7 centimeter. Denne størrelse er optimeret til 1 liters kartoner, men kan selvfølgelig forstørres og formindskes. Herudover kan man jo vælge at bruge andet materiale.


Du skal bruge:

- 2 stk. 1 liters kartoner, mælk eller juice.
- Saks
- Spids blyant / andet tegneredskab
- De to nedenfor viste skabeloner



Sådan gør du:

De to kartoner, uden skruelåg, rengøres og klippes op langs en af de fire hjørnekanter som vist nedenfor. Bunden og sammensplejsningen i toppen klippes også af, så der "kun" er et helt stykke fladt karton tilbage. Se nedenfor.



Herefter skal de to skabeloner nedenfor bruges. Den ene skabelon, låget, tegnes over på den ene af de to flade kartoner mens selve æsken tegnes over på den anden. Begge klippes ud. Der klippes langs de helt udfyldte streger på skabelonen. De stiplede streger angives hvor der senere skal foldes.

Når låget og bunden er klippet ud af de flade kartoner, foldes der langs alle de stiplede linjer på begge skabeloner. Det gælder både låg og selve æsken. Låget samles således:


Herefter kan låget samles og sættes ned over æsken. Voila. Æske med låg :o) Så er det "bare" at støve de fine og sjove slags emballage op!


Ekstra tips:

- Mange juicekartoner har sølvfarvet folie på indersiden, hvilket gør kartonen ret kraftig og derfor hård at folde og bøje. Derfor er mælkekartoner at fortrække (i min verden). Alternativt kan man forstørre størrelsen på låget en smule, så det nemmere kan komme ned over æsken.

- Alle kanter der skal klippes efter kan tegnes op med et tegneredskab. Dette efterlader dog streger, som man kommer til at se senere. Derfor kan det anbefales at finde en kuglepen uden mere blæk. Med denne kan stregerne ridses ned i kartonen ligesom alle folderne kan markeres og derfor er lettere at folde skarpe efterfølgende.

- Har du fået fingrene i høje eller brede kartoner, kan skabelonen let tilpasses til kartonens brede. Æsken behøver heller ikke at være kvadratisk - sider kan forlænges og forkortes. Der er mange muligheder ;o)

20 kommentarer:

  1. Godt jeg ikke kom til at forstyrre....... Hvor er de bare fine, glæder mig til at afprøve DIY'en.....

    SvarSlet
  2. Hvor fin en DIY...så fin en æske af en karton...skal til at gemme mælkekartonner igen

    SvarSlet
  3. De er godt nok smarte, dem må jeg prøve at lave så snart jeg har fået brugt et par kartoner mere op!
    Jeg kiggede lige lidt rundt på din blog, du har godt nok mange fede ting herinde, jeg er helt vild med dine kaktusser og de flettede tasker! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tara. Tak for de fine ord :o)
      Det er altid fantastisk, når andre kan finde inspiration i de ting man vælger at fremvise, lave vejledninger til og dele "herinde" :o)

      Slet
  4. Ville være smart hvis man bare kunne lavet låg, som passede i størrelsen til selve kartonen, og så bare klippe kartonen ned til den ønskede højde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan man sagtens :o)
      Personligt synes jeg bare tit, at kartonbunde er skæve, ramponerede eller dårligt limet sammen fra producentens side. Derfor løsningen her.

      Men finder man en fin karton, kan det godt fungere :o)

      Slet
  5. Du er simpelhen en ørn til det er. Virkelig respekt om dine kreative evner. Og så mange tak fordi du vil dele dem med vi andre.

    SvarSlet
  6. Jeg har forsøgt at lave æskerne af det pap/karton der er uden om chokolade-plader. Man kan bare tilpasse skabelonen i størrelsen, så passer det super :) Specielt Toms-ekstra chokoladerne har nogle rigtig fine farver + mønstre, hvis man kan få dem med. Det blev et super resultat! Tak for idé og vejledning, har også selv fået lakridser i disse æsker, men havde aldrig selv kommet med en sådan idé!

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig dejligt at høre :o)
      Fed ide med Toms emballagen!

      Slet
  7. Hej Helene... Super flotte ting du laver! Jeg er vild med disse æsker og har lige lavet to til julegaver. Jeg er selv stor fan af gavepapir, både nyt og brugt. Det er billigt og fås i så mange fine farver og mønstre. De æsker jeg har lavet, har jeg tapet gavepapir udenpå, så er det bare at sætte et bånd om og ind under juletræet. Hermed ide givet videre...
    Mvh Matilde
    P.S. Jeg er netop lige blevet færdig med et penalhus af tapet gavepapir. Det er blevet så fint, nu glæder jeg mig bare til at finde ud af hvor holdbart det er...

    SvarSlet
    Svar
    1. Den havde jeg ikke tænkt på - men det er da en rigtig fed ide! :o)
      Tak for tippet!

      Slet
  8. Hej Helene. Tak for en inspirerende og spændende blog og en rigtig fin DIY. I øvrigt kan man sagtens bruge kartoner med skruelåg; man skal bare placere skabelonen, så hjørnet med skruelåg alligevel skal klippes af.-Men hvad kan man egentlig bruge skruelågene til? Tjaa.. Jeg ved det heller ikke. Foreløbig har jeg bare lavet en æske til at have dem i...

    SvarSlet
    Svar
    1. Så bliver det næste at finde på noget at fremstille af skruelågene ;o)

      Slet
  9. Jeg har engang samlet skruelåg for at lave små rasleting af dem til at putte inden i hæklet legetøj. Fyld lidt perler eller andet i et skruelåg og lim et andet låg ovenpå med stærk lim. Det er meget billigere end at købe dem i hobby-/stofbutikker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Super smart ide! Og prismæssigt er det jo nærmest endnu mere genialt. Sådanne rasler / rangler kan være meget dyre.

      Slet
  10. I vores institution bruger vi skruelåg fra mælkekartonerne som spillebrikker. Lim en genbrugs metal spændskive på og man har en sjov fiskedam til fødselsdag for de små. Sidste år til påske lavede vi små kurve af mælkekartonerne, hvor vi plantede karse i. I år skal vi da lave æsker - kan jeg se - med hjemmelavede æg i (førskolebørnene). Tak for de gode råd!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak - og tak for inspirationen til fiskedammen, det var da et fantastisk formål at gemme skruelågene til. Og ja, karse i kartonner er også smart :-)

      Slet
  11. Skal man forstørre skabelonerne når man printer mine virker for små ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du klikker på mine skabeloner ovenfor, "åbner de så ikke op" og bliver større? Bredden på kanterne i bunden skal selvfølgelig passe med bredden på en mælkekarton i bunden.

      Slet