Julekrans af papir





Så lykkedes det! Årets store julekrans til væggen er kreeret. Ligesom sidste års krans af røde julekugler kan denne krans også genbruges. Kransen består ud over den røde sløjfe af 105 kvadratiske stykker grønt papir ( 9 x 9 centimeter), 35 stykker af hver farve.

Jeg fandt sent i går aftes billedet her. Den kreative sjæl bag kransen har været så venlig at smide et farvediagram op på hjemmesiden, hvilket gør det muligt at få sat stykkerne rigtig sammen, så to ens farvede papirer ikke kommer op ad hinanden.

En decideret vejledning til at lave kransen fandtes der desværre ikke. Så jeg har stykket en sammen selv ved brug af primært to videoer på Youtube.com her og her. På "originalkransen" er limet små røde foldede såkaldte waterbombs, som nemt kan foldes. Jeg har dog valgt dem fra til fordel for en stor rød sløjfe. Sløjfen er relativt nemt og hurtig at folde og vejledningen findes lige her.

En ting jeg gerne selv ville have kendt til på forhånd var, at ringen rigtig rigtig gerne vil springe op, når de sidste led skal lukkes. Så overvejer du at gå i gang, så nap lige 20 tøjklemmer og sæt på samlingerne efterhånden som du nærmer dig lukningen. Det sparer dig for mange frustration og en del ekstraarbejde.


23 kommentarer:

  1. Hvor er den sej! Det kribler helt i fingrene for at komme i gang... Nu må vi se om jeg får den foldet. Lige nu folder jeg stjerner - du kan se de første prototyper på min blog: http://femthe.blogspot.dk/2012/11/origami-amok.html

    /Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantastisk fine stjerner du har givet dig i kast med :o)

      Det er virkelig svært at begrænse sig nu hvor internettet bugner af så mange gode vejledninger!

      Slet
  2. Hvor er den bare fed! Det gad jeg godt kunne.. Jeg må altså igang med af flette i papir - jeg laver mange andre ting, men er ikke selv kommet igang med det her, synes det ser så svært ud! ;)
    Tjek mine ting ud på: homemadewithlove.tictail.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Kransen ser kompliceret ud - og den tager også en del timer at forberede og samle. Men svær vil jeg ikke beskrive den som. Alle 105 stykker papir er foldet helt ens og sat ens sammen.

      Slet
  3. Den er da bare super fed - så flot lavet. Utroligt hvad man kan med papir

    SvarSlet
    Svar
    1. Personligt elsker jeg også ideen om, at helt flade stykker papir kan blive til solide 3D konstruktioner som denne krans.

      Slet
  4. Hvor er den bare flot, og hvor er det sejt at du dele med os andre i Blogland med diverse links.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ser ingen grund til, at andre skal bruge tid på at begå samme fejl som mig under tilblivelsen af kransen her. Så kan man lige så godt dele ud af erfaringerne :o)

      Slet
  5. hold da op hvor er den flot :)

    SvarSlet
  6. Det er godt nok flot håndværk, Helene - du er altså bare en ørn til det folderi :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! :o) En ørn er måske lige så meget - men jeg prøver hele tiden at finde nye spændende origami udfordringer!

      Slet
  7. Du er ret sej til det der origami og folderi, man får jo helt lyst til at prøve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis bare du har den mindste lyst til at prøve, synes jeg du skal give kransen et forsøg. Det er virkelig en sjov ting at frembringe :o)

      Slet
  8. den er bare så flot. Jeg vil give mig i kast med at lave en skål i samme model, jeg skal bare have regnet ud hvilken lak der skal til... hmm :)

    SvarSlet
  9. Hej jeg tænkte på om der er et sted man kunne finde fremgangsmåden et sted til at lave kransen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Som jeg skriver i indlægget, findes der desværre ikke en vejledning på nettet. Så jeg har selv stykket en sammen af små videoer, som du kan se af linkene. Det er desværre det tætteste jeg kommer en vejledning.

      Slet