DIY: Hæklet fluesvamp med lameller



Jeg fik vist lovet et par af jer opskriften på mine svampe. Jeg har selv brugt en hæklenål str. 2,5 og bomuldsgarn. Både lameller og prikker på svampens hat er syet på efter hækling, hvilket også gælder de to rækker kædemasker nederst på stokken. 

Svampen er et resultat af kiggen på disse billeder af en hæklet svamp. Desværre fattede jeg ikke en pind af teksten, ligesom jeg ikke helt kunne forliges med stokken, de løse lameller og hattens afslutning. Derfor svampen her :-)

Stjernen har jeg ikke selv lavet opskriften på, den er i stedet herfra denne rigtig gode blog.


DEN HVIDE STOK:


Med hvidt garn hækles følgende:


1. omgang: 5 fm i magisk løkke (5)

2. omgang: * 2 fm i hver m * gentag hele vejen rundt (10)

3. omgang: * 1 fm, 2 fm i næste m * gentag hele vejen rundt (15)

4. omgang: * 2 fm, 2 fm i næste m * gentag hele vejen rundt (20)

5. omgang: 1 fm i hver m – omgangen hækles i bagerste maskeled (20)

6. omgang: 1 fm i hver m (20)

7. omgang: 1 fm i hver m – omgangen hækles i bagerste maskeled (20)

8. omgang: 1 fm i hver m (20)

9. omgang: * 3 fm, 2 fm sammen * gentag hele vejen rundt (16)

10. – 11. omgang: 1 fm i hver m (16)

12. omgang: * 2 fm, 2 fm sammen * gentag hele vejen rundt (12)

13. – 17. omgang: 1 fm i hver m (12)

18. omgang: * 2 fm, 2 fm i næste m * gentag hele vejen rundt – omgangen hækles i bagerste maskeled (16)

19. omgang: * 3 fm, 2 fm i næste m * gentag hele vejen rundt (20)

20. omgang: * 4 fm, 2 fm i næste m * gentag hele vejen rundt (24)

21. omgang: * 3 fm, 2 fm i næste m * gentag hele vejen rundt (30)

22. omgang: * 4 fm, 2 fm i næste m * gentag hele vejen rundt (36)

23. omgang: * 5 fm, 2 fm i næste m * gentag hele vejen rundt (42)

Fyld stokken med vat eller andet fyld.

Hækl en række luftmasker i de to rækker på stokken, hvor der kun hækles i bagerste maskeled.



DEN RØDE HAT:


Med rødt garn hækles følgende:


1. Omgang: 6 fm i magisk løkke (6)

2. Omgang: * 2 fm i hver m * gentag hele vejen rundt (12)

3. Omgang: * 1 fm, 2 fm i næste m * gentag hele vejen rundt (18)

4. Omgang: * 1 fm, 1 fm, 2 fm i næste m * gentag hele vejen rundt (24)

5. Omgang: * 1 fm, 1 fm, 1 fm, 2 fm i næste m * gentag hele vejen rundt (30)

6. Omgang: * 1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 2 fm i næste m * gentag hele vejen rundt (36)

7. Omgang: * 1 fm, 1 fm. 1 fm, 1 fm, 1 fm, 2 fm i næste m * gentag hele vejen rundt (42)

8. – 11. Omgang: 1 fm i hver m (42)

12. omgang: Her hækles stokken og hatten sammen med 1 fm. i hver maske. Der hækles gennem både masker på hatten og stokken. Når du næsten er hele vejen rundt, kan svampen stoppes ud med fyld.


MONTERING:

Herefter trådes en nål med en lang hvid bomuldstråd. Med denne syes lameller på det hvide stykke inde under den røde hat. Det kan godt tage lidt tid ;-)

Med enden af garnet syes små hvide pletter på den røde hat. Man kan alternativt klippe hvide filtstykker og sy på paddehatten i stedet, hvis man ønsker større pletter.

6 kommentarer:

  1. Hvor er de altså fine med lameller. Helt perfekte ;o)
    Det må jeg straks prøve på mine fluesvampe.
    Tak for ideen
    hilsen Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig god hæklelyst så :-)

      Slet
  2. Hvor er den fin! Jeg har endelig lært at hækle og skal da prøve at hækle mig sådan en fin lille svamp. Jeg er også ret vild med de hæklede kaktusser. Så tak for inspiration og opskrift :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej hvor dejligt. Der findes SÅ mange fine opskrifter. Så at lære at hækle åbner nærmest en helt lille ny verden af muligheder :-)

      Selv tak for begge dele!

      Slet
  3. Hej Helene. Jeg er gået i krig med at hækle din fluesvamp. Det er bare så sød. En god vejledning, men jeg forstår ikke den sidste ting du skriver ved den hvide stok: 'Hækl en række luftmasker i de to rækker på stokken, hvor der kun hækles i bagerste maskeled' - hvad er det helt præcis du mener med det? Jeg kan heller ikke helt få 4. omgang til at passe. Du skriver det skal give 20 masker, jeg synes jeg får det til 30?? Jeg er ikke så erfaren med at hækle, så bær over med mig, hvis det er mig der ikke har styr :o) Hilsen Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. I række fire hækler du først en fm, så en fm i næste og da 2 fm i den næste. Omgangen rundt laver du altså 2 fm i hver tredje fm. Ergo er mit bud, at det må give 20 :-)

      Det sidste jeg skriver går på de to omgange på stokken, hvor man kan se masker. Altså nederst på stokken og cirka 1. centimeter fra bunden. Her hækler man en række luftmasker, giver det mening?

      Slet