DIY: Lige kant på flet

Som lovet kommer her en vejledning til, hvordan man kan flette en lige kant på diverse flettede genstande. Metoden kan både bruges til tasker og kurve :-)

Som nævnt tidligere i indlægget her, er det ikke min ide, men en læser af bloggen, Merete, som har hittet på denne smarte metode. Men da Merete ingen blog har, har jeg med accept fra Merete lavet en vejledning til jer der skulle have lyst til at prøve metoden.


Vejledningen er beregnet til jer der har flettet andre ting tidligere. Jeg formoder, at det bliver lidt forvirrende, hvis man som første fletteprojekt kaster sig ud i en lige kant.

Giver vejledningens første billeder ikke helt mening, så prøv lige at læse resten igennem også. Mange af detaljerne vises flere gange - måske det giver mere mening efter at have set fremgangsmåden et par gange :-) ?


INDEN DU GÅR I GANG:

Efter at have forsøgt mig lidt frem, er jeg kommet frem til, at metoden fungerer bedst med tyndere plastik, da plastikken kommer til at ligge i rigtig mange lag oven på hinanden. Så jeg vil anbefale, at man ikke bruger eksempelvis tykke kaffeposer i små tern.


Undervejs når kanten flettes, skal den holdes sammen, så den ikke springer op. Derfor kan det være en fordel, at man på forhånd har foldet alle leddene, så det bare er at nappe et nyt fra bunken og sætte på. Så slipper man for, at skidtet går op undervejs ;-)

Eksempelvis har jeg brugt en Trip Trap bordskåner til at have leddene klar:




SÅDAN GØR DU:

Først sættes 3 led sammen, som man vil gøre det, når man starter på en normal ring til en taske eller en kurv:

Herefter bliver det lidt anderledes, end ved en almindelig ring.

Nu er det nemlig meningen, at den øverste spids af det lilla led (delen der er til højre for den sorte streg) skal bukkes ind. Dette så det lilla led mister sin spids og i stedet for en foldet kant langs den sorte streg.

Dette gøres ved først at vende de 3 sammensatte led som vist. Herefter presses med neglen/fingeren på den gule lodrette fold, så det lilla led bukker langs den tidligere viste sorte streg.

Nu ser de 3 sammensatte led ud som vist ovenfor. Herefter skal et nyt led sættes i det gule led yderst til venstre. (Panik ikke, hvis du ikke fangede fidusen. Fremgangsmåden vises med flere billeder længere nede i vejledningen).

Vendes de 3 sammensatte led og ligges ned fladt, ser det sådan ud. Jeg holder fingeren på det lilla led, da det godt kan springe op indtil jeg får sat næste led ind i det gule led.

Ovenfor er et orange led indsat i det gule. Stykket består nu af 4 led. Endnu et lilla led tilføjes på normal vis ind i det orange:

Herefter bukkes spidsen af det orange led ned, som vist nedenfor. Det gøres på samme måde som beskrevet med det lilla led som også blev bukket:

Herefter tilføjes nu 2 led mere på normal vis. Nu er det så spidsen af det røde led som skal bukkes ned:

Sådan fortsættes hele kanten rundt, ind til længden af kanten matcher længden af de ringe som bruges til enten kurven eller tasken.

Når kanten er lang nok, skal den ligesom en almindelig ring lukkes. Dette gøres overordnet på samme måde som med en almindelig ring. Det eneste der kan drille er, at den sidste ende på "lukke-leddet" skal bukkes i enten. Her vil jeg anbefale, at man bruger en saks til at guide enden ned på plads med. Giv ikke op - det lykkedes på et tidspunkt, selvom det godt kan drille de første 10 forsøg!

Afslutningsvis er det bare at kombinerer ringen med et par almindelige ringe for at få en taske med flad kant. Kanten syes på ringene som var det en helt almindelig ring man syede på. Ligesådan monteres lynlåsen også på noget der minder om samme måde som "normalt":
 

 Rigtig god flettelyst :-)

13 kommentarer:

  1. Jeg tager altså hatten af for jer der har tålmodighed til sådan et fletteprojekt! :)Fin DIY i øvrigt!

    SvarSlet
  2. Tak for en rigtig god diy. Det skal helt klart afprøves på et tidspunkt. Er faktisk i gang med et større flette projekt, hvor teknikken måske kan bruges.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak! Og dejligt at høre, at vejledningen kan bruges :-)

      Slet
  3. Tusind tak for endnu en flot vejledning, dine andre flette-vejledninger bruger jeg flittigt :-)
    Hilsen Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak :-) Dejligt at høre, at vejledningerne bliver flittigt brugt.

      Slet
  4. Tusinde tak. Lige hvad jeg har manglet. :)

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  6. Hej Helene m,fl.Dejligt at se, du har fået flettet "min" kant. Jeg er nu i gang med taske nr 3 med klap og har lavet etui til min nye I-phone med lukket kant hele vejen rundt. Det holdt godt nok hårdt at lave det sidste led, Jeg har flettet alt i ugebladssider ( det er det jeg rydder op i pt.)
    Hilsen Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Merete. Dejligt at høre, at du får flettet løs :-)

      Slet
  7. Hej,
    Jeg skrev tidligere at jeg var igang med et projekt, hvor jeg har brugt denne vejledning, så jeg vil lige vise dig det færdige resultat. Se det her: http://www.styledesigncreate.com/2013/05/flettet-skuldertaske-og-rygsaek/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold op en fed rygsæk!! :D Genialt! Skal selv se om jeg kan fifle lidt lige kanter på et penalhus her når mit eksamensprojekt er afleveret inden længe... Nu vil jeg have kreatid igen!!

      Slet