DIY - Flettet møntpung


Som lovet kommer her en vejledning til at lave en flettet møntpung med indvendig lynlåslomme. Vejledningen tager udgangspunkt i min flettevejledning til at lave en flad taskebund. Denne kan med fordel læses, hvis et eller flere trin forklaret nedenfor ikke giver den store mening ;-)

Materialer:
- 1 almindelig 20 cm. lynlås
- 1 lang bred lynlås på minimum 65 centimeter (helst ikke alt for lang). Sådanne lynlåse er efterhånden ret pebrede i pris, hvorfor de med fordel kan findes i eksempelvis genbrugsbutikker. Her fås de tit til 5 - 10 kroner stykket i mange farver.
- 144 stykker plastik i str. 7 x 15 cm eller 360 stykker plastik i str. 4 x 9 cm.
- Snor til at sy flet-delen sammen med.
- Stof + matchende sytråd til pungens "indmad".


Tanker om materialer:
Farve og plastikmateriale kan man i princippet vælges, som man ønsker. Jeg vil dog ikke anbefale alt for tykt plastik, da der ifm. den mindste ring kommer til at være flere lag plastikflet oven på hinanden. Er materialet for tykt, eksempelvis Gevalia kaffeposer, kan samlingen ses tydeligt.

Lidt det samme gælder størrelsen på plastikstykkerne. Bliver plastikstykkerne større end 7 x 15 centimeter, kommer der for langt mellem ternerne, hvor lynlåsen kan fæstnes, hvilket ikke fungerer specielt god.

Omvendt kan ternerne laves så små, som man ønsker. Til nogle af de sidste vejledningsbilleder nedenfor har jeg brugt en klar blå pung. Denne er lavet af tern i størrelsen 4 x 9 centimeter. Ergo går der flere stykker plastik til - men resultatet er bestemt det ekstra arbejde værd :-)


Fremgangsmåde til flet-del:

Til denne farverige møntpung har jeg brugt 144 stykker plastik klippet i størrelse 7 x 15 centimeter. Med stykkerne foldet, har jeg lavet 4 ringe på præcis samme måde, som når man laver en flad kurve- og taskebund. De fire ringe ser sådan ud:



Den største ring består af 60 tern, den næst største 44, den anden mindste 28 og den mindste ring af bare 12 tern. Vil man bruge plastikstykker i 4 x 9 centimeter, skal den største ring bestå af 100 tern, næste ring 84, næste ring 68, derefter 52, så 36 og din mindste ring på bare 20 tern.

Alle ringene har jeg herefter syet sammen som forklaret i min vejledning til at lave flade bunde til tasker. Denne kan eventuelt genlæses under menupunktet tasker.

Den færdige bund ser nu ud som vist på en grøn variant nedenfor, hvor den er bukket på midten:



Den brede lange lynlås monteres langs åbningen hele vejen rundt. Metoden er den samme som monterede man en lynlås på en "almindelig" flettet taske med eller uden flad bund.

Jeg har snydt lidt - er det ikke det man plejer at sige? :-) Så jeg skifter lige pung. Den blå pung jeg anvender nu har cirka samme størrelse som pungene i større tern, der er bare brugt flere blå tern, da plastikstykkerne kun måler 4 x 9 centimeter. På pungen har jeg monteret lynlås hele vejen rundt:


De små bitte sting jeg laver hele vejen rundt, placeret cirka 1-2 millimeter fra lynlåsens kant. Så godt som det nu er muligt, skal stingene helst sidde så tæt på kanten. Dette er vigtigt ifm. "indmaden" af stof som senere skal monteres.



Fremgangsmåde til stof-del:


Med fletdelen færdig inklusiv monteret lynlås, skal lommer med videre fremstilles og monteres.Til den blå pung har jeg brugt sort bomuldsstof, da jeg ikke kunne finde stof i samme blå nuancer som flettet.

Jeg starter altid med at sy møntrummet til pungen. Her skal bruges stof og den 20 centimeter lange lynlås. Jeg starter med at sy en lille firkantet lap stof på i hver ende af lynlåsen.

Det er her vigtigt at måle i forhold til den flettede del. Møntlommen skal gå fra pungens ene ende til den anden. De små lapper stof skal gå en anelse ind over lynlåsens kanter, som vist på billedet nedenfor:




Herefter klipper jeg to firkanter stof til møntrummet. Til en pung af 360 stykker plastik i 4 x 9 cm (som den blå pung), måler mine stoffirkanter 6,7 x 18 cm.

Når jeg fletter punge af 144 stykker plastik i 7 x 15 cm (som pungen af chipsposer), måler mine firkantede stofstykker til møntrummet 6,7 x 19,5 cm. Hertil skal ligges cirka 1 - 1,5 cm i sømrum som vist på billeder:



Stoffirkanterne syer jeg på lynlåsen som vist, og syer derefter hele møntrummet sammen. Husk endelig at åben lynlåsen en smule, når møntrummet syes sammen fra vrangen af. Ellers kan det knibe med at få vendt retsiden af møntrummet ud af :-) Skriver af erfaring...



Herefter klipper jeg lige sømrumsstykket lige og zigzagger kanten rundt:


Tada, færdigt møntrum:



 





Herefter skal fletdelen af pungen beklædes med stof, så der er noget at fæstne møntrummet til. Ideen er, at pungen indvendigt beklædes med et dobbelt lag stof. Jeg finder størrelsen af stofstykket ved at prøve mig frem med et stykke papir:

Ideen er, at det dobbelte lag stof som papiret her er substitut for, skal gå 1-2 millimeter ind over lynlåsens kant. Hermed kommer kanten af stoflaget lige nøjagtigt til at dække de små sting der ses ifm. at lynlåsen blev monteret på fletdelen af pungen:

Til en pung af 144 store tern passer det for mig, hvis papirstykket måler 19,5 x 23,4 cm. Fletter jeg en pung af 360 små tern måler papirstykket i stedet 18 x 23,4 cm. Jeg laver små rundinger i hjørnerne, da det passer bedst ind i de runde hjørner som lynlåsen i pungens kant laver. Jeg klipper stykkerne med 1 - 1,5 centimeter sømrum:

OBS! Tjek lige målene selv med et papirstykke. Størrelsen kan variere lidt alt efter hvor stramt man fletter og hvordan man placerer sin lynlås. 

 
Når ovenstående to stofstykker er syet sammen, klipper jeg kanten lige hele vejen rundt og zigzagger rundt langs kanten. Husk i øvrigt at lade et lille hul være åbent, så retten kan vendes udad :-)

Herefter skal møntrummet monteres på det store stofstykke. Jeg gør det, at jeg i hånden syer bitte små sting hele vejen langs møntrummets kant og ned i det store stofstykke. Når møntrummet er fæstnet "korrekt" på det store stofstykke, ser indmaden sådan ud:

BEMÆRK! Jeg har på billedet bare lagt indmaden oven på fletdelen, den er ikke monteret endnu.


Næste lille detalje er at få fæstnet indmaden til flet-delen af pungen. Dette gøres ved at sy med bitte små sting hele vejen rundt langs lynlåsen på fletdelen.

På billedet nedenfor har jeg lagt nålen oven på de små sting som holder lynlåsen fast til fletdelen. Det er meget vigtigt, at de små sting du nu laver fra det sorte stof og over i lynlåsen placeres på lynlåsstykket under nålen:

Får man placeret et sting på lynlåsstykket over nålen, kan stinget ses:

Til sidst skal møntpungen have to sider. En side i hver ende af møntrummet. Undlader man siderne, er der stor sandsynlighed for, at alle bonner, plastikkort og lignede i pungen vælter ud, når man får sagen åbnet. En klassiker, som flere har klaret ved kassen i supermarkedet. Situationen kan være ret pinlig, så kan man undgå den, vil man sikkert gerne det :-)

Derfor, jeg anbefaler, at man laver dem.

Sidderne laver jeg som to identiske trekanter. Størrelsen kan variere meget alt efter, hvor meget man ønsker at pungen skal åbne. Der er dog 2 retningslinjer:

 1. trekantens største vinkel, som her er rundet af, skal være rundet af (ellers passer den ikke ned i pungen).

2. Herudover skal højden fra den runde vinkel og vinkelret ind på trekantens lange side, på matematisk sprog, hypotenusen, være lig med højden på pungens møntrum, altså  6,7 centimeter for både punge af 4 x 7 og 7 x 15 cm plastikstykker.

Jeg klipper stykkerne med 1 - 1,5 centimeters sømrum:

Trekanterne syer jeg rundt i kanten og vender gennem et lille hul. Når retsiden er vendt udad, syer jeg hullet sammen. Med små sting syer jeg herefter trekanten fast til pungens indmad samt møntrummet. På den måde kommer den færdige pung til at se sådan ud:




Rigtig god flette- og sylyst. Når du engang ender med den fineste flettede møntpung eller to, vil jeg blive SUPER glad for et link til billeder af sagerne, så smid endelig en kommentar nedenfor :-)

20 kommentarer:

  1. åh, det ser tusind gange lettere ud end det jeg sidste år formåede at lave. Jeg syede dog også det hele på maskine, og valgte at lave hele indmaden med lynlås, før jeg satte det hele sammen med pungen. Må vist forsøge igen :)

    kh
    Simone

    http://www.mizzzims.blogspot.dk/2012/08/pungclutch.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre, at du har fået mod på at prøve igen :-) Synes da dit første besøg lykkedes pænt godt også - selvom du måtte starte forfra et par gange. I øvrigt en fed detalje med de matchende kirsebær i lynlåsen!

      Slet
  2. super god DIY :)
    Den er super smart :)
    Kh Micha

    SvarSlet
    Svar
    1. Super dejligt at høre - den har squ taget en god del tid at fremtrylle :-)

      Slet
  3. Hvor er pungen fin og gennemført og jeg får da helt lyst til, at prøve din fine DIY :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt! Så er DIY'ens budskab nået ud :-)

      Slet
  4. Det er helt vildt så dygtig du er, det ser jo legende let ud!!! Jeg ville nok klippe alle mine fingre af hvis jeg skulle gøre dig kunsten efter :)
    kh Libbie

    SvarSlet
    Svar
    1. Orv, hvilket blodbad... Legende let er det ikke. Men modsat heller ikke svært. Det tager bare laaang tid :-)

      Slet
  5. Hej Helene - hvilket materiale har du lavet den blå pung af?? Jeg ELSKER blå og er derfor altid på jagt efter blåt materiale ;) :D Endvidere så virker din mail adresse ikke?? Tror det er noget med parenteserne??

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skal fjerne parenteserne og a'et og udskifte det med snabela. Skriver jeg min mail som den er, får jeg alverdens spam. Sådan er vi desværre mange som er nød til at gøre her i Blogland.

      Jeg har bare blandet alverdens blåt plastik. Pingvin poser, risposer, chipsposer osv.

      Slet
  6. Hej Helene.
    Super flotte og gode guides! (jeg er pt ved at lave et penalhus på din måde)

    Tror du at man ville kunne lave denne pung som en computertaske? - altså større og uden selve møntrummet og siderne?
    tror du det vil holde og beskytte en computer nok?

    Med venlig hilsen Maja

    SvarSlet
  7. Hej Maja - tak for din kommentar. Dejligt at du kan bruge mine vejledninger :-)

    Helt praktisk tror jeg sagtens, at man kunne lave et computertaske, men det kræver nok, at du fletter af noget kraftigt plastik eller forer din taske med noget tykkere stof end bare bomuldslærred eller lignende.

    SvarSlet
  8. hej helene. har lige flettet din møntpung. skal nu have lynlås monteret, men syntes at det virker helt forkert at den skal være på min.65cm jeg måler den til max 45 cm er rigeligt har jeg gjort noget forkert hilsen charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte. Det er desværre lang tid siden, at jeg flettede pungene. Men hvis du siger, at 45 cm er nok, så kan det godt passe. Det eneste jeg kan tænke på, kunne være grunden er, at du måske har brugt en anden størrelse tern?

      Slet
  9. Hvor ser det godt ud. Sælger du dem? Jeg prøvede selv for 2 år siden men synes ikke at lynlåsen blev særlig vellykket :-/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Ja, jeg laver dem på bestilling og sælger dem. Prøv at tjekke min salgsside (under menupunktet salg). Pt. har jeg en grøn pung til salg. Der er flere eksempler under solgte :-)

      Slet
  10. Har lige et spørgsmål :)

    Når du skal til at sy bunden sammen (den i midten), hvordan kan du få det til at se så fladt ud? Altså ligesom om de ikke ligger ovenpå hinanden? :)

    SvarSlet
  11. Hvis du skiftevis ligger en tern fra den ene side øverst og så en tern fra den anden side øverst, så bliver det mere fladt. Giver det mon mening?

    SvarSlet
  12. Ja det tror jeg :) Så dem du har ovenpå inden du syer dem sammen kommer til at ligge skiftevis ovenpå og nedenunder :)

    Syer du så på begge sider af "dækkeservietten"?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps - jeg syer på begge sider :-)

      Slet