18. december - Klodset nissehue

Ved et helt tilfælde fandt jeg på et loppemarked i efteråret en pose med primært røde og hvide Lego klodser. Ergo var der en god undskyldning for at bygge en nissehue. Jeg har ladet mig inspirere af nisserne i DR's store pakkeleg, har altid synes deres hue var så fin, med et lille knæk på toppen, hvor "dullen" sidder placeret :-)

Materialerne er udelukkende røde og hvide Lego-klodser. Jeg har brugt alt fra de klassiske klodser med 8 "dutter" til de helt små med kun 1 "dut". Der er uendelige muligheder for at bruge andre klodser den dem jeg har brugt, hvis man nu eksempelvis ikke lige har nok 8 "dutters" klodser eller lignende.

Fremgangsmåden er som følger. Nissehuen opbygges fra bunden af, først af to hvide lag klodser. Ringen vil venstre er nederst, ringen af klodser til højre kommer ovenpå:

Til venstre er de to hvide lag klodser sat sammen, ovenpå kommer en ring af røde klodser: 

Herefter sættes flere lad røde klodser oven på den begyndende nissehue til højre:




Afslutningsvis bygges "dullen" som kronen på værket. Laget af klodser til venstre skal være nederst i "dullen", ovenpå sættes de fire hvide klodser som danner en firkant, øverst på "dullen" sættes klodslaget vist til højre:

Når "dullen" er påsat korrekt, er nissehuen færdig og ser (forhåbentlig) sådan ud: 

Kalenderlågen i morgen kræver en gardinring af træ med øsken i toppen samt små mængder brunt, mørkegrønt og julerødt bomuldsgarn + hæklenål str. 2.5.


2 kommentarer:

  1. Så fin og sjov en ide. Jeg har indtil videre kun kigget efter Duplo i genbrugs butikker da det lige er et hit hos min søn men skal helt klart til at kigge efter alm LEGO nu så jeg er klar til denne nissehue til næste år. Ku pynte så fin på sønnens værelse:) tak for endnu en kreativ ide.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, Vera. Og god Lego-jagt!

      Slet